zarządzanie dla bystrzaków. wydanie ii helion, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
6
Zarządzanie dla bystrzaków
Nowe funkcje kadry zarzÄ…dzajÄ…cej ....................................................................................... 39
Motywowanie do pracy ..................................................................................................... 39
Upełnomocnianie ............................................................................................................. 41
Wspieranie ......................................................................................................................... 42
Komunikowanie siÄ™ ........................................................................................................... 43
Pierwsze kroki na drodze do stanowiska menedżerskiego ................................................. 45
Obserwuj i słuchaj ............................................................................................................ 45
Działaj i ucz się .................................................................................................................. 46
Rozdział 2: Delegowanie zadań. Jak robić, żeby się nie narobić? ....................................49
Delegowanie zadań — najważniejsze narzędzie menedżera ............................................... 50
Mity dotyczące delegowania zadań ....................................................................................... 52
Mit pierwszy. Nie możesz liczyć na to, że pracownik będzie zachowywać się
odpowiedzialnie ............................................................................................................. 52
Mit drugi. DelegujÄ…c zadania, tracisz kontrolÄ™ nad przebiegiem i wynikami prac ........ 53
Mit trzeci. Tylko Ty znasz wszystkie odpowiedzi .......................................................... 54
Mit czwarty. Szybciej zrobisz to wszystko sam ............................................................... 54
Mit piąty. Delegowanie ogranicza zakres Twojej władzy ............................................... 55
Mit szósty. Uznanie za dobrze wykonane zadanie
zostanie okazane pracownikowi, a nie Tobie ............................................................... 55
Mit siódmy. Delegowanie zadań zmniejsza Twoją elastyczność ................................... 56
Mit ósmy. Twoi pracownicy mają za dużo zajęć ............................................................. 56
Mit dziewiąty. Twoi pracownicy nie są w stanie zrozumieć ogólnej sytuacji ................... 57
Musisz zaufać swoim pracownikom ................................................................................ 57
Sześć kroków na drodze do delegowania zadań .................................................................. 58
Jakie zadania delegować, a jakich nie? ..................................................................................... 59
Zadania, które można delegować bez obaw ..................................................................... 59
Zadania, których nie należy delegować ............................................................................ 62
Być cały czas na bieżąco ........................................................................................................ 64
Rozdział 3: Wskazuj kierunek, kontroluj i zejdź z drogi .....................................................67
Zarządzanie a przywództwo ................................................................................................. 68
Co naprawdÄ™ robiÄ… liderzy? .................................................................................................. 69
Inspirują do działania ........................................................................................................ 69
WspierajÄ… i tworzÄ… dogodne warunki ............................................................................... 70
Analiza najważniejszych cech przywódczych ...................................................................... 71
Optymizm ......................................................................................................................... 71
Pewność siebie ................................................................................................................... 71
Moralność .......................................................................................................................... 72
Umiejętność podejmowania decyzji ................................................................................ 72
Przywództwo zespołowe ....................................................................................................... 73
Spis treści
7
Część II: Ludzki aspekt zarządzania ...........................77
Rozdział 4: Zatrudnianie pracowników, czyli najważniejsza decyzja ................................ 79
Definiowanie cech idealnego kandydata .................................................................................... 80
Najpierw opis stanowiska, potem rekrutacja ....................................................................... 82
Poszukiwanie odpowiednich ludzi ...................................................................................... 83
Jak przeprowadzić idealną rozmowę kwalifikacyjną? ......................................................... 86
Wybór odpowiednich pytań ............................................................................................. 86
Idealna rozmowa ............................................................................................................... 88
O co nie należy pytać? ...................................................................................................... 90
Ocenianie kandydatów ......................................................................................................... 91
Weryfikacja referencji ....................................................................................................... 92
Analiza własnych notatek ................................................................................................. 93
Druga (i trzecia) runda pytań ........................................................................................... 93
Ostateczny wybór .................................................................................................................. 94
Zachowaj obiektywizm ..................................................................................................... 95
Zaufaj swoim przeczuciom .............................................................................................. 95
Weryfikacja oczekiwań ...................................................................................................... 96
Rozdział 5: Jak inspirować pracowników do bardziej wydajnej pracy? ........................... 99
Najważniejsza zasada zarządzania ...................................................................................... 100
Wyrażanie uznania nie jest wcale takie proste ............................................................... 101
Każdemu po równo ........................................................................................................ 102
Jak stwierdzić, czego chcą pracownicy? ............................................................................. 103
Przyjazne środowisko pracy ........................................................................................... 106
Właściwy plan .................................................................................................................. 107
Co nagradzać? ...................................................................................................................... 108
Najważniejsze jest to, co dobre .......................................................................................... 111
Czy należy robić z igły widły? ............................................................................................ 112
Pieniądze szczęścia nie dają (serio?) ................................................................................... 113
Wynagrodzenie to prawo pracownika ............................................................................ 113
Kiedy zachęty stają się prawem ...................................................................................... 114
Co motywuje do pracy współczesnego pracownika? .................................................... 115
Poziom motywacji Twoich pracowników zależy od Twoich działań ......................... 117
Rozdział 6: Masz wątpliwości? Stosuj coaching! ........................................................... 119
Kto to jest trener? ................................................................................................................ 120
Krótki kurs coachingu ......................................................................................................... 122
Wypatrywanie punktów zwrotnych ................................................................................... 123
Od punktu zwrotnego do wielkiego sukcesu ................................................................ 124
Coaching jako element Twoich codziennych kontaktów ............................................ 124
Narzędzia trenera ................................................................................................................ 126
8
Zarządzanie dla bystrzaków
Część III: Realizacja planów ................................... 129
Rozdział 7: Wyznaczanie celów bez wysiłku ...................................................................131
Jeśli nie wiesz, co chcesz osiągnąć, skąd wiesz, kiedy Ci się to uda? ................................ 132
Określenie celów SMART .................................................................................................. 135
Wyznaczanie celów: mniej znaczy więcej .......................................................................... 137
Przedstawienie celów zespołowi ........................................................................................ 140
Żonglowanie priorytetami: trzymanie ręki na pulsie ........................................................ 141
Pozytywne wykorzystywanie swojej pozycji i wpływów: realizacja celów ...................... 144
Rozdział 8: Ocena i kontrola działań pracowników oraz realizacji projektów ................147
Trzymaj rękę na pulsie ........................................................................................................ 148
Opracowanie systemu bieżącej oceny wyników pracownika ........................................... 150
Wyznaczenie punktów orientacyjnych: kamienie milowe ............................................ 151
Osiąganie punktów orientacyjnych: zadania ................................................................ 151
Kolejność wykonywania działań: powiązania ................................................................ 152
Ustalenie ram czasowych: harmonogram ...................................................................... 153
Ocena wyników i kontrola postępów w praktyce .............................................................. 154
Przypadek 1. Wyniki na światowym poziomie .............................................................. 154
Przypadek 2. Motywowanie pracowników, by dali z siebie wszystko ...................... 156
Gantt, PERT i inne wykresy ............................................................................................... 157
Wykresy słupkowe ........................................................................................................... 158
Organigramy .................................................................................................................... 160
Oprogramowanie ............................................................................................................ 161
Masz już liczby, co teraz? .................................................................................................... 162
Rozdział 9: Okresowa ocena pracownika .......................................................................163
Ocena pracowników — po co zawracać sobie tym głowę? ............................................... 164
Przygotowanie procesu oceny pracownika ........................................................................ 165
Unikanie często popełnianych błędów .............................................................................. 168
Uświadomienie sobie błędów popełnionych w procesie oceny pracownika ................... 170
Nie popełnij błędu .......................................................................................................... 170
Wezwijcie pierwszą pomoc: zostałem napadnięty! ........................................................ 171
Przygotowanie siÄ™ do oceny bez niespodzianek ................................................................ 172
Część IV: Współpraca z (innymi) ludźmi .................. 175
Rozdział 10: Gra zespołowa ............................................................................................177
Stopniowe wycofywanie starej hierarchii ........................................................................... 178
Zmniejszanie rozmiaru organizacji ................................................................................ 178
Przestawienie się na współpracę ..................................................................................... 180
Upełnomocnienie zespołów ............................................................................................... 181
Znaczenie upełnomocnienia .......................................................................................... 181
Co z jakością? .................................................................................................................. 182
Spis treści
9
Określenie korzyści płynących z pracy zespołów .............................................................. 182
Mniejsze i bardziej elastyczne ........................................................................................ 183
Innowacyjne i Å‚atwiej siÄ™ przystosowujÄ…ce .................................................................... 183
Tworzenie zespołów i zapewnienie im wsparcia .............................................................. 184
Zespoły formalne ............................................................................................................ 184
Zespoły nieformalne ....................................................................................................... 185
Zespoły samozarządzające się ......................................................................................... 186
Rzeczywistość .................................................................................................................. 187
Zespoły a nowe technologie ........................................................................................... 189
Zebrania: funkcjonowanie zespołu .................................................................................... 190
Skuteczne spotkania się opłacają .................................................................................... 190
Co złego jest w spotkaniach? .......................................................................................... 192
Osiem kroków do efektywnych spotkań ....................................................................... 193
Rozdział 11: Zarządzanie wirtualnymi pracownikami ...................................................... 195
Przygotowanie miejsca dla nowego rodzaju pracownika .................................................. 196
Przygotowanie firmy do zatrudnienia wirtualnych pracowników ............................... 196
Zrozumienie zmian kultury firmy ................................................................................. 197
Zarządzanie na odległość .................................................................................................... 199
Zarządzanie pracownikami pracującymi na różne zmiany ............................................... 200
Telepraca: idea, której czas wreszcie nadszedł? ................................................................. 202
Rozdział 12: Etyka i polityka biurowa .............................................................................. 205
Właściwe postępowanie! Etyka i Ty ................................................................................... 206
Definiowanie zasad etycznych ....................................................................................... 206
Tworzenie kodeksu etycznego ....................................................................................... 208
Stosowanie postanowień kodeksu .................................................................................. 209
Ocena polityki Twojego otoczenia .................................................................................... 210
Analizowanie polityki środowiska firmy ....................................................................... 211
Zidentyfikowanie najważniejszych graczy ........................................................................ 212
Zmiana rysunku schematu organizacyjnego ................................................................. 214
Analizowanie komunikacji: co jest prawdziwe, a co nie? ................................................. 216
Prawdziwe są czyny, a nie słowa .................................................................................... 216
Czytanie między wierszami ............................................................................................ 216
Szukanie informacji ........................................................................................................ 218
Odkrywanie niepisanych zasad w polityce firmy .............................................................. 219
Utrzymuj przyjacielskie kontakty z wszystkimi pracownikami ................................... 220
Pomóż innym osiągnąć ich cele ..................................................................................... 221
Nie imprezuj na bankietach firmowych ........................................................................ 222
Daj sobie radę z własnym menedżerem ........................................................................ 222
Rozwijaj siÄ™ pod okiem mentora .................................................................................... 223
Bądź wiarygodny ............................................................................................................. 224
Chroń własne interesy ........................................................................................................ 224
Prowadzenie dokumentacji ............................................................................................ 224
Nie składaj obietnic, których nie potrafisz dotrzymać ................................................. 225
Bądź widoczny ................................................................................................................ 225
[ Pobierz całość w formacie PDF ]