zajecia z muzykoterapii(1), muzykoterapia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
www.pandm.prv.pl
Muzykoterapia
Muzykoterapia - to metoda, a wi
ħ
c zaplanowany sposób post
ħ
powania, wykorzystuj
Ä¢
cy
wieloraki wpływ muzyki na ustrój psychofizyczny człowieka.
Jeszcze do niedawna muzykoterapia wykorzystywana była jedynie w przypadkach
klinicznych.
Podział muzykoterapii.
Muzykoterapia dzieli si
ħ
na:
1)
kliniczn
Ä¢
- przeznaczona dla ludzi chorych, poniewa
Ň
jej działania s
Ä¢
cz
ħĻ
ci
Ä¢
leczenia
kompleksowego i zmierzaj
Ä¢
do uzyskania konkretnych efektów leczenia;
2)
profilaktyczn
Ä¢
:
-
aktywn
Ä¢
(odtwórcz
Ä¢
) - wymagaj
Ä¢
c
Ä¢
od dziecka współdziałania. Odbiorca muzyki
jest te
Ň
twórc
Ä¢
poprzez odtwarzanie najprostszych elementów muzycznych:
rytmu, melodii, tempa, ruchu przy muzyce itp.
-
receptywn
Ä¢
- pozornie bierny odbiór muzyki, nie wymagaj
Ä¢
cy od dziecka
uzewn
ħ
trzniania swych umiej
ħ
tno
Ä»
ci muzycznych ani innych objawów
reagowania na muzyk
ħ
.
Stosowanie jej do profilaktyki, b
Ä¢
d
Å…
relaksu w pracy ze zdrowymi dzie
Ä™
mi przynosi równie
Ň
dobre wyniki. Umiej
ħ
tnie dobrana muzyka " wycisza" nadmierne emocje negatywne i
pobudza pozytywne.
Profilaktyka muzyczna jest t
Ä¢
szczególn
Ä¢
form
Ä¢
, w której nie istnieje przymus uczestnictwa, a
odpowiednie dozowanie wspomaga rozwój emocjonalny dziecka.
W muzykoterapii mo
Ň
na wykorzysta
Ä™
ka
Ň
dy rodzaj muzyki, a nie jak uwa
Ň
ano kiedy
Ä»
, tylko
powa
Ň
nej.
Mog
Ä¢
to by
Ä™
:
-
Utwory marszowe.
-
Popularne szlagiery.
-
Spokojne, melodyjne piosenki lub utwory instrumentalne.
-
Muzyka powa
Ň
na, jazz nowoczesny, muzyka hinduska.
Doskonałym wst
ħ
pem do muzykoterapii jest muzykowanie perkusyjne. Traktowa
Ä™
je nale
Ň
y
jako pierwszy etap zainteresowania muzyk
Ä¢
. Du
Ň
e znaczenie ma pierwszy kontakt z muzyk
Ä¢
,
dlatego spotkanie to powinno by
Ä™
w odczuciu dziecka atrakcyjne i inspiruj
Ä¢
ce do dalszego
działania.
Seans muzykoterapeutyczny trwa ok. 45 minut i dzieli si
ħ
na
Ä»
ci
Ä»
le wi
ĢŇĢ
ce si
ħ
ze sob
Ä¢
fazy.
Fazy muzykoterapii i jej cele.
1)
Odreagowanie
- klaskanie, tupanie, podskoki, gesty, krzyk.
Cel : - zmniejszenie napi
ħ
cia psychicznego;
Wykonywanie kilku prostych, spontanicznych, dynamicznych ruchów oraz swobodna emisja
głosowa zmniejszaj
Ä¢
napi
ħ
cie mi
ħĻ
niowe, co prowadzi do obni
Ň
enia napi
ħ
cia emocjonalnego.
Ę
wiczenia te obni
Ň
aj
Ä¢
l
ħ
k i agresj
ħ
. Mog
Ä¢
by
Ä™
prowadzone bez podkładu muzycznego lub na
tle szybkiej muzyki.
1
 www.pandm.prv.pl
Zrytmizowanie
- klaskanie, wykonywanie rytmicznych ruchów ciałem, maszerowanie.
Cel : - pogł
ħ
bienie "odreagowania" , przy równoczesnym "uporz
Ä¢
dkowaniu" i zintegrowaniu
grupy przez wytworzenie poczucia wspólnoty.
Stosuje si
ħ
tu proste
Ä™
wiczenia, mniej dynamiczne i wolniejsze ni
Ň
w I etapie, grupa
wykonuje je wspólnie.
3)
Uwra
Ň
liwienie
-
I wersja - samodzielna gra na prostych instrumentach.
Cel : - pogł
ħ
bienie percepcji muzyki, u
Ä»
wiadomienie dzieciom ich własnych stanów
emocjonalnych.
-
II wersja - wyra
Ň
anie ruchem, gestem ró
Ň
nych stanów emocjonalnych
ilustrowanych przez muzyk
ħ
Cel : - uwra
Ň
liwienie na dynamik
ħ
, tempo, rytm itp.
4)
Relaksacja
-
Ä™
wiczenia oddechowe w pozycji le
ŇĢ
cej lub siedz
Ä¢
cej.
Cel : - pogł
ħ
bienie odpr
ħŇ
enia fizycznego i psychicznego.
Mo
Ň
na stosowa
Ä™
sugesti
ħ
słown
Ä¢
spokoju, bezpiecze
ı
stwa i ciepła. Cz
ħ
sto odnosi si
ħ
to do
przebywania w
Ä»
ród przyrody.
5)
Aktywizacja
- Å‚agodna lub dynamiczna.
a)
Å‚agodna - spokojne
Ä™
wiczenia w pozycji le
ŇĢ
cej, przechodzenie do pozycji
stoj
Ä¢
cej przez siad;
b)
dynamiczna -
Ä™
wiczenia w tempie (mini aerobic).
Zwracamy uwag
ħ
na stopniowe podnoszenie si
ħ
z pozycji le
ŇĢ
cej. Pami
ħ
tamy o
Ä™
wiczeniach oddechowych.
6)
Zako
ı
czenie
- krótka rozmowa na temat odbytych zaj
ħę
, odczu
Ä™
i wra
Ň
e
ı
Główne formy muzykoterapii.
1.
Bierna - odtwarzanie uprzednio specjalnie przygotowanej muzyki dla uzyskania
uspokojenia, odwrócenia uwagi i zorganizowania czasu wolnego. Przykładem
muzykoterapii biernej jest koncert rekreacyjny. Jest to nieco dłu
Ň
sza forma. Istot
Ä¢
tego koncertu jest uporz
Ä¢
dkowany wg klucza (od niepokoju do relaksu i
aktywizacji) układ jednorodnych emocjonalnie utworów maj
Ä¢
cych spowodowa
Ä™
odpr
ħŇ
enie, uporz
Ä¢
dkowanie, równowag
ħ
i aktywno
Ļę
.
2.
Aktywna
a)
czynne muzykowanie na prostych instrumentach perkusyjnych;
b)
zaj
ħ
cia zabawowo - rytmiczne przy aktywnym współudziale dzieci tj.
ruchowe tworzenie muzyki (wykorzystanie metody R. Labana),
malowanie muzyki, rytmiczne tworzenie muzyki;
przerywnik muzyczno - ruchowy (najkrótsza i najłatwiejsza forma). Jest
to układ kilku
Ä™
wicze
ı
, które ułatwiaj
Ä¢
wyciszanie emocji: -
naprzemienne podskoki w parach lub indywidualne na jednej nodze lub
obunó
Ň
;
-
na
Ä»
ladowanie ruchów, mimiki w parach;
-
odbicie lustrzane (muzyka zale
Ň
na od rodzaju ruchów);
-
rytmiczne wymachy r
Ä¢
k i nóg - "pajacyk";
-
rytmiczne, naprzemienne przysiady w parach (rozwijanie zaufania);
-
płynne ruchy całego ciała (motyl, ptak, w
ĢŇ
) itp.
Dla urozmaicenia stosuje si
ħ
zagadki muzyczne i d
Å…
wi
ħ
kowe.
Nie nale
Ň
y traktowa
Ä™
formy aktywnej muzykoterapii jako okazji do rozwijania uzdolnie
ı
muzycznych. Nie jest to czas na dydaktyk
ħ
. Tutaj nie ma znaczenia
Ň
adna pomyłka. Rado
Ļę
c)
2
2)
www.pandm.prv.pl
tworzenia muzyki musi mie
Ä™
znamiona relaksu, zabawy, przyjemno
Ä»
ci i całkowitego
odpr
ħŇ
enia. Uczestnictwo w muzykoterapii jest wył
Ä¢
cznie dobrowolne.
Bibliografia :
Autor
Jolanta Kozak i Anna Salamon
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]