z1.03 UkÅ‚ady elektrohydrauliczne U, Automatyka Przemysłowa, Hydraulika i Pneumatyka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Stanisław Popis
Projektowanie układόw elektrohydraulicznych urządzeń
i sytemόw mechatronicznych 311[50].Z1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
0
Recenzenci:
mgr inż. Maria Suliga
mgr inż. Andrzej Rodak
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr Joanna Iwanowska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną jednostki modułowej 311[50].Z1.03. Projektowanie
układόw elektrohydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych, zawartej w programie
nauczania dla zawodu technik mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
2. Wymaganiawstępne
3
3. Celekształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Podstawy działania układόw elektrohydraulicznych
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
21
4.1.3. Ćwiczenia
21
4.1.4. Sprawdzian postępów
22
4.2. Układy sensoryczne stosowane w układach elektrohydraulicznych
23
4.2.1. Materiał nauczania
23
4.2.2. Pytania sprawdzające
30
4.2.3. Ćwiczenia
31
4.2.4. Sprawdzian postępów
31
4.3. Budowa i działanie serwonapędόw elektrohydraulicznych i układόw
proporcjonalnych
4.3.1. Materiał nauczania
32
4.3.2. Pytania sprawdzające
42
4.3.3. Ćwiczenia
42
4.3.4. Sprawdzian postępόw
43
4.4. Zasady projektowania układόw elektrohydraulicznych
43
4.4.1. Materiał nauczania
43
4.4.2. Pytania sprawdzające
47
4.4.3. Ćwiczenia
47
4.4.4. Sprawdzian postępόw
48
5. Sprawdzian osiągnięć
49
6. Literatura
52
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. Wprowadzenie
4
32
1. WPROWADZENIE
Poradnik dla ucznia będzie dla Ciebie pomocą w opanowaniu wiadomości oraz
ukształtowaniu umiejętności niezbędnych do projektowania układόw elektrohydraulicznych oraz
analizowania
Poradnik dla ucznia zawiera:
−
Wymagania wstępne – wykaz wiadomości i umiejętności, ktόre powinieneś posiadać przed
przystąpieniem do zajęć.
−
Cele kształcenia- wykaz wiadomości i umiejętności, ktόre zdobędziesz po zrealizowaniu
zajęć.
−
Materiał nauczania – wiadomości niezbędne do analizowania działania układόw
hydraulicznych, opisu funkcji elementόw hydraulicznych, projektowania, montażu
i eksploatacji układόw hydraulicznych.
−
Pytania sprawdzające – ktόre pomogą Ci sprawdzić, czy opanowałeś zakres materiału
nauczania.
−
Ćwiczenia – ktόre umożliwią Ci nabycie umiejętności praktycznych projektowania
i montażu układόw hydraulicznych.
−
Sprawdzian postępόw – umożliwiający Ci osobistą refleksję nad osiągniętym efektami.
−
Sprawdzian osiągnięć – umożliwiający ocenę osiągniętego prze Ciebie poziomu wiadomości
oraz umiejętności.
Bardzo uważnie zapoznaj się z wiadomościami zawartymi w materiale nauczania, mając
świadomość, że podane są one w formie skrόconej. Nauczyciel wskaże Ci literaturę i inne
materiały, ktόre pozwolą na rozszerzenie i lepsze opanowanie zakresu wiadomości.
Realizując ćwiczenia zaproponowane w Poradniku dla ucznia oraz przez nauczyciela
będziesz miał sposobność do weryfikacji wiedzy, ktόrą nabyłeś oraz zastosowania jej
w praktyce. Pod kierunkiem nauczyciela będziesz mόgł zaprojektować, zmontować i uruchomić
Twoje układy elektrohydrauliczne.
Po wykonaniu ćwiczeń określ poziom swoich postępόw rozwiązując sprawdzian postępόw.
Sprawdzian osiągnięć, ktόremu będziesz poddany, pozwoli na określenie stopnia
opanowania przez Ciebie wiadomości i umiejętności objętych zakresem jednostki modułowej
„Projektowanie układόw elektrohydraulicznych urządzeń i systemόw mechatronicznych”.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
−
stosować jednostki miar układu SI,
−
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu statyki, dynamiki, kinematyki, takimi jak:
masa, siła, prędkość, energia,
−
obsługiwać komputer na poziomie podstawowym,
−
korzystać z różnych źródeł informacji,
−
poszukiwać informacji w Internecie,
−
definiować podstawowe pojęcia z zakresu hydrauliki,
−
stosować wybrane prawa fizyczne do wykonywania podstawowych obliczeń układόw
hydraulicznych,
−
określać strukturę funkcjonalną (budowę) układόw hydraulicznych,
−
rozpoznawać na schemacie układu hydraulicznego zastosowane elementy hydrauliczne,
−
montować proste układy hydrauliczne na podstawie schematu,
−
projektować proste układy hydrauliczne,
−
aktywnie uczestniczyć w dyskusji,
−
przygotowywać prezentacje,
−
stosować rόżne metody i środki porozumiewania się w zakresie zagadnień technicznych
(symbole, rysunki, zdjęcia),
−
stosować ogόlne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie eksploatacji maszyn
i urządzeń.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]