wyk 1, simr pw, I rok, maszynoznawstwo
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Osiągnięcia i wymagania:
Wymagania
–znajomość ogólnych pojęć związanych z
szeroko pojętą techniką.
Forma zajęć
–za ęcia prowadzone są w formie
wykładów. Celem zajęć jest opanowanie omawianych
zagadnień teoretycznych oraz podstaw
wprowadzających do zajęć projektowych/ćwiczeniowych
i laboratoryjnych na latach wyższych.
Forma zaliczenia
– zaliczenie odbywa się na podstawie
uzyskania pozytywnych ocen
z egzaminu
oraz
samodzielnie (lub zespołowo) przygotowanego i
wygłoszonego referatu
.
Tematyka referatów:
Tematyka referatów
powinna byćściśle związana z programem
zajęć. Dla każdej osoby przewiduje się ok. 20-30 minutowe
wystąpienie, przygotowane w formie prezentacji multimedialnej.
Prezentacja powinna być krótko omówiona i zatwierdzona co
najmniej 1 dzień przed wygłoszeniem.
Prezentacja powinna zawierać informacje (np. w formie tekstu,
szkiców, rysunków/schematów, zdjęć i in.) takie jak:
– wprowadzenie/definicje;
– omówienie cech konstrukcyjnych;
– klasyfikację;
–przykłady zastosowania;
–wzory;
– literaturę (w tym str. www).
Tematyka referatów – cd.:
Lista tematów (z przewidywanymi terminami wygłoszenia) zostanie
udostępniona w Pracowni Wibroakustyki.
Wybór/potwierdzenie tematów nastąpi do dn. 25.10 br.
O wyborze tematu decyduje kolejność zgłoszeń. Osoby, które nie
wybiorą tematu otrzymają go z przydziału.
Możliwe jest przygotowanie obszernych tematów przez zespoły 2-, 3-
osobowe. W takim przypadku, każda osoba z zespołu omówi część
tematu.
Rys historyczny:
Maszyny
są tak stare jak
cywilizacja
.
Od niepamiętnych czasów człowiek wymyślał rozmaite urządzenia mające
ułatwić mu pracę. Na ogół uważa się, że myśl techniczna rozpoczęła się
od wynalezienia koła. Uznawanie koła za pewny wynalazek ściśle
techniczny jest jednak błędem. Istniały cywilizacje stosunkowo
wysokozorganizowane, które koła nie znały, a posługiwały się szeregiem
wymyślnych urządzeń działających na zasadzie dźwigni lub równi
pochyłej, oraz umiejących akumulować energię wykorzystując siłę
sprężystości (łuk) lub grawitacyjną. Nie mniej jednak koło odgrywa rolę
szczególną. Cechą charakterystyczną nowej techniki jest wykorzystanie
ruchu obrotowego do przekazywania energii zużywanej następnie do
wykonywania zadanej pracy użytecznej. Taka forma transmisji energii nie
występuje w otaczającej nas przyrodzie.
Rys historyczny – cd.:
Pierwsze używane maszyny miały charakter różnego rodzaju „przekładni”
pozwalających na zwiększenie siły oddziaływania kosztem zwiększenia
drogi (praca = const.). Tego rodzaju urządzenia noszą nazwę maszyn
prostych, choć w sensie współczesnej klasyfikacji są „de facto” prostymi
mechanizmami. Trudniejszą sprawą było znalezienie źródeł energii.
Przez tysiące lat urządzenia techniczne wykorzystywały energię
organizmów żywych (ludzi i zwierząt) oraz naturalnych procesów
przyrodniczych (wiatr, ruch wody). Nie warto się spierać czy pierwszym
silnikiem cieplnym była armata czy maszyna parowa. Faktem jest jednak,
że rewolucja techniczna XIX wieku stała się możliwa dzięki wynalezieniu
efektywnego środka napędowego w postaci właśnie tłokowego silnika
parowego.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]