wychowanie w przedszkolu 200911 demo, KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE, DIAGNOZA, DIAGNOZA RAABE, W PRZEDSZKOLU
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ksztacenie i doskonalenie nauczycieli
Dziecko chore
a uczy cie le po win ni pa mi ta, e ro dzi ce s ich so jusz ni ka mi i to
gw nie oni mog wspie ra oraz do sko na li per so nel przed szko la.
EA SKARKA
Z ro dzi ca mi na le y usta lić czas, ja ki dziec ko b dzie
sp dzać w pla cw ce, for my ko rzy sta nia z po si kw
przed szkol nych bd przy rz dzo nych w do mu.
Trze ba usta lić, czy dziec ko zo sta nie wy cz nie
pod opie k per so ne lu przed szko la, czy to wa rzy szyć
mu b d nasta e lub naczas po si kw ro dzi ce, opie -
kun, pie l gniar ka. Na uczy cie le mu sz te ko niecz nie
znać te le fo ny kon tak to we doro dzi cw ipo rad ni dia -
be to lo gicz nej oraz szcze g o wo usta lić za sa dy wza -
jem nej wsp pra cy wsy tu acjach alar mo wych.
Po czwar te w przed szko lu, w spe cjal nie
prze zna czo nym do te go miej scu, po wi nien znaj -
do wać si przej rzy sty
in dy wi du al ny plan po st -
po wa nia z dziec kiem
, opra co wa ny przez dia be -
to lo ga i ro dzi cw, oma wia j cy w ja sny i kon-
kret ny spo sb pro ce du ry wy ko ny wa nia
nie zbd nych za bie gw.
no ci wszy scy pra cow ni cy przed szko la mu -
sz
zdo by pod sta wo w wie dz
na te mat sa mej
cho ro by, jej ob ja ww, spo so bw le cze nia, zna -
cze nia die ty i ak tyw no ci fi zycz nej.
Po dru gie nie zbd na jest
roz mo wa z ro dzi ca -
mi do ty cz ca ich dziec ka
. Na uczy ciel mu si wie -
dzieć: od kie dy dziec ko cho ru je; czy sto su je si
do za le ce; ja ki jest je go sto pie sa mo dziel no ci
i sa mo kon tro li. W pierw szym okre sie choroby, za -
rw no dziec ko, jak iro dzi ce s wszo ku, ogrom pro -
ble mw ich prze ra sta, mu sz wspl nie uczyć si yć
zcu krzy c. Wmo jej opi nii, przy j cie doprzed szko -
la dziec ka, kt re choruje od roku, jest zbyt ry zy kow -
ne. Pierw szy okres cho ro by to czas po my ek i b -
dw. Naj pierw ro dzi ce idziec ko mu sz si na uczyć
za sad le cze nia, y wie nia, sko ry go wać swj rytm y -
cia, po znać re ak cje dziec ka nawy si ek, stres, in su li -
n. Trze ba im dać czas nana ucze nie si y cia zcu -
krzy c, czas na oswo je nie si z cho ro b, po zna nie
za sad sa mo kon tro li i in dy wi du al nych ob ja ww
zwi za nych z wa ha nia mi gli ke mii.
Nie bez zna cze nia jest te
wiek dziec ka
. Ma -
a sa mo dziel noć, trud no ci z ko mu ni ka cj,
z sy gna li zo wa niem swo je go sa mo po czu cia i do -
sto so wy wa niem si do za le ce utrud nia j spra -
wo wa nie opie ki nad ma ym dia be ty kiem. Dla te -
go pro po nu j, aby de cy zj o przy j ciu dziec ka
doprzed szko la pod jć powstp nym okre sie ada -
pta cyj nym, w cza sie kt re go na uczy ciel b dzie
ob ser wo wa dziec ko i po st po wa nie ro dzi cw
oraz zdo by wa prak tycz ne umie jt no ci pra wi -
do we go kon tro lo wa nia cu krzy cy.
Po trze cie bar dzo wa ne jest
om wie nie ele -
men tar nych za sad po by tu dziec ka w przed szko lu
.
Per so nel przed szko la mu si obo wiz ko wo
wie dzie:
ja kie s u dziec ka pra wi do we war to ci gli ke -
mii przed po si kiem, po po si ku i w cza sie ak -
tyw no ci ru cho wej
kie dy i jak mie rzyć po ziom cu kru we krwi
przy uy ciu glu ko me tru
jak pra wi do wo ko rzy stać z glu ko me tru
ja k in su li n i ewen tu al nie in ne le ki przyj mu -
je dziec ko, w ja kich daw kach i kie dy
jak do bie rać i ko ry go wać daw ki in su li ny w za -
le no ci od po zio mu cu kru, za war to ci i wiel -
ko ci po si kw oraz sa mo po czu cia dziec ka
w ja ki spo sb po da wać in su li n, a co za tym
idzie, jak ko rzy stać z wstrzy ki wa cza (pe na) lub
z pom py in su li no wej, jak za ka dać, wy mie niać
ze sta wy in fu zyj ne do pom py
w ja ki spo sb i gdzie prze cho wy wać in su li n
ja kie s cha rak te ry stycz ne ob ja wy za cho wa nia
listopad 2009
15
na cukrzyc
N
ie ule ga wt pli wo ci, e w pierw szej ko lej -
 Ksztacenie i doskonalenie nauczycieli
w przy pad ku wy st pie nia hi per gli ke mii lub hi -
po gli ke mii i jak po st po wać z dziec kiem
w cza sie ich trwa nia
w ja kich sy tu acjach ko niecz ne jest na tych mia -
sto we po wia do mie nie ro dzi cw, skon tak to -
wa nie si z le ka rzem pro wa dz cym dziec ko,
we zwa nie ka ret ki po go to wia oraz po da nie
w za strzy ku glu ka go nu ra tu j ce go y cie
jak po st po wać w przy pad ku awa rii glu ko me -
tru, wstrzy ki wa cza lub pom py in su li no wej
jak pra wi do wo pla no wać po si ki, tzn. kie dy
i jak cz sto dziec ko po win no jeć i ja ka po -
win na być w nich zawartoć w glo wo da nw,
bia ka i tusz czu, co po da wać dziec ku w przy -
pad ku nie pra wi do wych po zio mw cu kru
jak za pla no wać wy si ek fi zycz ny dziec ka i jak
po st po wać w przy pad ku pod j tej przez
dziec ko ak tyw no ci ru cho wej
wja ki spo sb po st po wać zdziec kiem wprzy -
pad ku wyjć po za te ren przed szko la i du -
szych wy cie czek
w ja ki spo sb no to wać wy ni ki gli ke mii, daw ki
in su li ny i wiel koć zje dzo nych po si kw (jak
pro wa dzić tzw. dzien ni czek sa mo kon tro li)
w ja kich przy pad kach po byt dziec ka w przed -
szko lu jest nie wska za ny (np. in fek cje, nie ure -
gu lo wa ne po zio my gli ke mii, za cho wa nie
dziec ka unie mo li wia j ce wy ko na nie po mia -
rw i wstrzyk nić)
W sy tu acji ko rzy sta nia przez dziec ko z pom py
in su li no wej wska za ne jest, aby dy rek tor przed -
szko la wfor mie pi sem nej usta li
za kres od po wie -
dzial no ci pla cw ki
za uszko dze nie lub znisz -
cze nie te go kosz tow ne go urz dze nia. Ro dzi ce
na to miast po win ni ubez pie czyć pom p in su li no -
w. Trze ba ta ke okre lić
za sa dy do ty cz ce za -
ku pu do dat ko we go wy po sa e nia
, kt re jest nie -
zbd ne do za pew nie nia od po wied nie go
po zio mu opie ki i bez pie cze stwa cho re go przed -
szko la ka.
Obo wiz kiem ro dzi cw jest wy po sa e nie cho -
re go dziec ka w sprzt, kt ry dia be tyk po wi nien
mieć sta le przy so bie np. w spe cjal nym ple ca ku.
W ta kim
nie zbd ni ku
po win ny znaj do wać si:
glu ko metr z wy star cza j cym za pa sem pa skw
do ozna cze nia gli ke mii;
na ku wacz z za pa sem lan ce tw;
ja o we kom pre sy ga zo we do wy tar cia pal ca;
spe cjal ny po jem nik nazu y te pa ski, igy, wku -
cia pod skr ne;
pen z in su li n lub pom pa in su li no wa z ze sta -
wem in fu zyj nym (dre nem i wku ciem pod -
skr nym);
sod ka prze k ska np. ta blet ki z glu ko z,
pyn na glu ko za w sa szet kach, kost ki cu kru,
sod ki na pj;
Glu ca Gen Hy po kit, lio fi li zat do wstrzyk nić
(ze staw ra tu j cy ycie wprzy pad ku ci kiej hi -
po gli ke mii);
kar ta in for ma cyj na die te ty ka
1
z da ny mi dziec ka,
ro dza jem idaw k in su li ny oraz te le fo na mi doro -
dzi cw, le ka rza pro wa dz ce go i po go to wia.
W przed szko lu na le a o by wy zna czyć spe cjal -
ne miej sce
k cik dia be ty ka
, do kt re go do stp
b dzie mia ca y per so nel pla cw ki. W do brze
wi docz nym i ozna czo nym miej scu po win ny zna -
leć si:
glu ko metr z za pa so w ba te ri, pa ska mi, na -
ku wa czem, la ce ta mi i in struk cj ob su gi;
pen z in struk cj ob su gi i za pa so wy mi iga mi;
dla dzie ci ko rzy sta j cych z pom py: in struk cja
do pom py in su li no wej wraz z do dat ko wym
wy po sa e niem w za le no ci od ro dza ju pom -
py (np. ba te rie, ada pte ry, klu czyk do ba te rii)
oraz za pa so we ze sta wy in fu zyj ne (dre-
ny i wku cia pod skr ne) z in struk cj ich
uy cia, ewen tu al nie urz dze nie do au to ma -
tycz ne go umiesz cza nia wkuć, te le fon do ser -
wi su pom py;
in dy wi du al ny plan le cze nia dziec ka usta lo ny
z ro dzi ca mi i dia be to lo giem;
ja sne i przej rzy ste in struk cje po st po wa nia
w przy pad ku hi per gli ke mii i hi po gli ke mii;
za pa so wy ze staw Glu ca Gen Hy po kit z in struk -
cj uy cia;
ozna czo ny po jem nik z in su li n (prze cho wy -
wa ny w lo dw ce);
r ka wicz ki jed no ra zo we dla do ro sych;
te le fo ny kon tak to we do ro dzi cw, opie ku -
nw, le ka rza pro wa dz ce go, po rad ni dia be to -
lo gicz nej, po go to wia ra tun ko we go.
ce lu pra wi do we go pla no wa nia po si kw
w przed szkol nej kuch ni nie zbd ne b d:
elek tro nicz na wa ga die te tycz na z funk cj wy li -
cza nia za war to ci w glo wo da nw, bia ka
i tusz czu w da nych por cjach yw no ci;
ksi ka
War to odyw cza wy bra nych pro duk -
tw spo yw czych i ty po wych po traw
Wy -
daw nic two Le kar skie PZWL;
1
Kar ta do stp na w przy chod niach dia be to lo gicz nych i na stro nie
www.mo ja cu krzy ca.org
16
Wychowanie w Przedszkolu nr 10
Ksztacenie i doskonalenie nauczycieli
ta be le wy mien ni kw w glo wo da no wych
i bia ko wo -tusz czo wych wraz z za sa da mi ich
ob li cza nia
2
.
Przed szkol n bi blio te k na le a o by wzbo ga cić
w ksi ki, po rad ni ki i cza so pi sma do ty cz ce
cu krzy cy ty pu I oraz wy kaz te ma tycz nych stron
in ter ne to wych za wie ra j cych in for ma cje o cho -
ro bie.
War to ta ke prze my leć, w ja kim miej scu b -
d wy ko ny wa ne nie zbd ne za bie gi. Po win no to
być miej sce za pew nia j ce dziec ku spo kj oraz
bez piecz ne i hi gie nicz ne wa run ki.
Za kres wy po sa e nia, a przede wszyst kim ska la
wy ma ga nej wie dzy iumie jt no ci doopa no wa nia
przez per so nel przed szko la, do kt re go uczsz cza
lub b dzie uczsz cza o dziec ko cho re na cu krzy -
c ty pu I, s bar dzo sze ro kie. Ale prze cie wszyst -
ko co no we, nie zna ne, a na do da tek zwi za ne ze
zdro wiem dziec ka, bu dzi nie po kj i lk.
ar to so bie uwia do mi, e od po wie dzial -
no za le cze nie dziec ka nie spo czy wa na per -
so ne lu przed szko la. Ro dzi ce nie mo g od nie -
go ocze ki wa le cze nia, lecz po win ni li czy
na zro zu mie nie, wspar cie dziec ka, po moc
przy wy ko ny wa niu nie zbd nych za bie gw
iwsy tu acjach awa ryj nych.
Ro dzi ce od da jc
chore dziec ko do przed szko la li cz na to, e b -
dzie ono bez piecz ne, ak cep to wa ne i trak to wa ne
tak sa mo, jak je go zdro we ko le an ki i ko le dzy.
Na to miast
na uczy cie le po win ni pa mi ta, e ro -
dzi ce s ich so jusz ni ka mi i to gw nie oni mog
wspie ra oraz do sko na li per so nel przed szko -
la.
W szko le niach pra cow ni kw przed szko la
wska za ne jest te uczest nic two dia be to lo ga lub
pie l gniar ki z przy chod ni dia be to lo gicz nej, po -
czo ne zprak tycz n na uk ob su gi wa nia glu ko me -
tru, pe na, pom py in su li no wej i wy ko ny wa nia
nie zbd nych za bie gw przy za cho wa niu od po -
wied nich prze pi sw epi de mio lo gicz nych. Bez
do brej wsp pra cy przed szko la z do mem dziec ka
i wza jem ne go za ufa nia nie wy obra am so bie
spra wo wa nia od po wied niej opie ki nad dziec -
kiem cho rym na cu krzy c ty pu I.
In nym wa nym za da niem na uczy cie la jest
two rze nie pra wi do wej at mos fe ry i re la cji
w gru pie, do kt rej uczsz cza cho re dziec ko.
W za le no ci od po zio mu roz wo ju i mo li wo ci
dzie ci, na le y im wy ja nić, na czym po le ga cho -
ro ba, za pre zen to wać spo sb wy ko ny wa nia po -
mia rw i za strzy kw (naj star sze przed szko la ki
mo g to zro bić sa me). R wie ni cy dziec ka ko rzy -
sta j ce go z pom py po win ni wie dzieć, e nie jest
to urz dze nie do za ba wy i nie wol no im go do ty -
kać. Zdro we dzie ci mo g być te po moc ni ka mi
na uczy cie la i in for mo wać o nie po ko j cych za -
cho wa niach swo je go cho re go ko le gi.
2
Ta be le do stp ne w po rad niach dia be to lo gicz nych oraz na stro nie
www.dia be ti ca.pl
listopad 2009
17
Ksztacenie i doskonalenie nauczycieli
W cza sie po by tu w przed szko lu mo g si zda -
rzyć u cho re go dziec ka okre sy bun tu, nie ch ci
dowy ko ny wa nia za bie gw, je dze nia. Do dat ko wo
przy hi per gli ke mii i hi po gli ke mii na strj dziec ka
i je go za cho wa nie ule gaj zmia nie. Uwa ny na -
uczy ciel na pew no za ob ser wu je np. nad mier ne
roz dra nie nie, wy bu chy zo ci, apa ti, sen noć,
osa bio n kon cen tra cj i pa mić czy te nad mier -
n we so ko wa toć. To nor mal ne zja wi ska i na -
uczy ciel po wi nien wy ka zać si em pa ti, nie kry ty -
ko wać i oce niać, lecz być cier pli wym i pod no sić
wia r dziec ka w je go si y i mo li wo ci.
To, w ja ki spo sb przed szko lak po ra dzi so -
bie z cho ro b w ro do wi sku przed szko la ma
ogrom ny wpyw na je go sa mo oce n, roz wj sa -
mo dziel no ci, od po wie dzial no ci, ak tyw no,
awkon se kwen cji na ja ko dal sze go y cia
i efek ty le cze nia.
Wie rz, e po zmia nie od po wied nich prze pi -
sw praw nych zwik szy si licz ba dia be ty kw
w przed szko lach i, e przy wspar ciu ro dzi cw,
na uczy cie le oraz po zo sta y per so nel przed szko la
po do a j no wym wy zwa niom.
Ewa Skwar ka
Przed szko le nr 240
im. Pol skich Olim pij czy kw w War sza wie
LITERATURA
z
Dziat ko wiak H., G sio row ska M.,
Edu ka cja dia be to lo gicz na na uczy cie li bra ku j ce ogni wo wszkol nej opie ce naddziec kiem
cho rym nacu krzy c.
Dia be to lo gia Pol ska 2003, t. 10, nr 164.
z
Ha nas R,
Cu krzy ca ty puIudzie ci, mo dzie y ido ro sych
, Dia -Pol, Sp ka z o. o., 2003.
z
No czy ska A.:
Wia do mo ci ocu krzy cy ty puIpo rad nik
, Opo le 2004, Al ma me dia.
Copanlbije
Naprawd chcecie wiedzie
Tacycie wszyscy miali
A jeli lubi ledzie
to nie wyjdziecie z sali
Co dalej A! Brukselka!
W maseku z buk tart
Przepyszna cho niewielka
Polecam edzcie Warto
No to wtrbka moe
Najlepsza jest kurczca
u wam si robi gorzej
Dopiero si rozkrcam!
A s te jeszcze flaczki
limaczki
kaczki
raczki
O! Albo bb! ubicie
Ech mona przey ycie
naprawd smakowicie!
Szpinaczek! sty gadki
A cocie tacy bladzi
em szpinak na obiadki
i wam bym te to radzi
PaeBerseic
18
Wychowanie w Przedszkolu nr 10
[ Pobierz całość w formacie PDF ]