wychowywanie zaradnych dzieci. poradnik bez kantów helion, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treści
Rozdział 5.
Umiejętności organizacyjne
59
Dlaczego bycie zorganizowanym jest takie ważne .................................................... 60
Organizowanie codziennych spraw ................................................................................. 61
Planowanie obowiązków domowych ............................................................................. 63
Tworzenie dobrych nawyków ............................................................................................ 64
Równoważenie kariery i rodziny ....................................................................................... 65
Czas z rodziną........................................................................................................................... 67
Kształtowanie umiejętności organizacyjnych .............................................................. 68
Rozdział 6.
Rodzinne inanse
71
Gospodarowanie rodzinnymi pieniędzmi ..................................................................... 72
Kieszonkowe............................................................................................................................. 74
Oszczędzanie............................................................................................................................ 76
Koszty studiów......................................................................................................................... 77
Ubezpieczenie ......................................................................................................................... 78
Emerytura .................................................................................................................................. 80
Rozdział 7.
Inteligencja emocjonalna
8
Czym jest inteligencja emocjonalna?.............................................................................. 84
Jaki jest Twój EQ? .................................................................................................................... 86
Poznaj EQ swojego dziecka................................................................................................. 88
Poprawianie swojego EQ ..................................................................................................... 89
Osiągnięcie swojego limitu frustracji .............................................................................. 91
Modelowanie zdrowego EQ ............................................................................................... 92
Rozdział 8.
Samokontrola i samodyscyplina
95
Dlaczego są ważne ................................................................................................................. 96
Małe rzeczy, które irytują ..................................................................................................... 98
Wybieraj swoje bitwy ..........................................................................................................100
Utrata panowania .................................................................................................................101
Uspokajające czynności .....................................................................................................102
Bycie wzorem samokontroli i samodyscypliny ..........................................................105
4
Spis treści
Rozdział 9.
Moralność i wartości
107
Różnica pomiędzy moralnością a wartościami..........................................................108
Dlaczego dzieci odnoszące sukcesy potrzebują jednego i drugiego ................109
Ustalenie wartości ................................................................................................................110
Uczenie wartości poprzez opowieści ............................................................................112
Momenty na naukę ..............................................................................................................113
Gdy Twoje wartości są inne niż wartości Twojego partnera .................................114
Pluralizm i tolerancja ...........................................................................................................114
Bycie wzorem moralności i wartości..............................................................................115
Rozdział 10.
Tworzenie przydatnych narzędzi wychowawczych
119
Słuchanie ekspertów ........................................................................................................... 120
Słuchanie rodziny, przyjaciół i sąsiadów ...................................................................... 123
Jak wykorzystywać dobre rady........................................................................................ 125
Przeładowanie informacjami............................................................................................ 126
Stawanie się swoim własnym ekspertem .................................................................... 127
Pięć kluczowych narzędzi przy wychowywaniu dzieci ........................................... 129
Rozdział 11.
Modelowanie
11
Nauka przez naśladowanie zachowań .......................................................................... 132
Rola wzoru do naśladowania............................................................................................ 134
Wpływ rodziców.................................................................................................................... 135
Wpływ rówieśników............................................................................................................. 135
Rób, jak mówię, nie — jak robię ...................................................................................... 137
Nie zadręczaj się .................................................................................................................... 138
Mentorzy.................................................................................................................................. 138
Naturalny progres modelowania .................................................................................... 139
Rozdział 12.
Narzędzia komunikacji
14
Dzieci potrzebują otwartej komunikacji ...................................................................... 144
Aktywne słuchanie ............................................................................................................... 147
Twój rodzicielski ton ............................................................................................................ 150
Naturalne postępy w komunikacji.................................................................................. 151
5
Spis treści
Rozdział 1.
Dyscyplina
155
Dzieci potrzebują dyscypliny............................................................................................156
Efektywne techniki dyscyplinowania ............................................................................156
Ustalanie rozsądnych oczekiwań ....................................................................................159
Naturalne i logiczne konsekwencje ...............................................................................161
Nie komplikuj spraw ............................................................................................................162
Naturalny progres dyscypliny ..........................................................................................164
Rozdział 14.
Chronienie zaradnego dziecka
167
Bezpieczeństwo przede wszystkim................................................................................168
Media ........................................................................................................................................170
Internet.....................................................................................................................................173
Chronienie dzieci przed nimi samymi ...........................................................................176
Dobre przygotowanie ma znaczenie...................................................................................176
Rozdział 15.
Rozwiązywanie problemów
177
Zdobywanie umiejętności rozwiązywania problemów..........................................178
Przejęcie odpowiedzialności za problem.....................................................................182
Nie stawaj się problemem .................................................................................................182
Nie spiesz się...........................................................................................................................183
Zastosowanie planu działania..........................................................................................184
Naturalny postęp w rozwiązywaniu problemów ......................................................185
Rozdział 16.
Rodzinne tradycje
189
Znaczenie rodzinnych tradycji .........................................................................................190
Stworzenie prawdziwego domu .....................................................................................193
Przekonania religijne ...........................................................................................................194
Wakacyjne zawirowania .....................................................................................................194
Czas spędzany tylko z dzieckiem ....................................................................................195
Ustalanie budżetu tradycji.................................................................................................196
Naturalna ewolucja rodzinnych tradycji.......................................................................198
6
Spis treści
Rozdział 17.
Zajęcia pozaszkolne
201
Zacznij wcześnie i zadbaj o urozmaicenia ...................................................................202
Kieruj się zainteresowaniami swojego dziecka, a nie własnymi ..........................202
Podtrzymuj zaangażowanie dziecka .............................................................................205
Ryzyko przepracowania ....................................................................................................205
Hobby w wolnym czasie ....................................................................................................207
Zajęcia wakacyjne ...............................................................................................................209
Rozdział 18.
Cechy zaradnych dzieci
215
Pięć kluczowych cech ludzi sukcesu ..............................................................................216
Dlaczego te cechy prowadzą do sukcesu ....................................................................217
Wykorzystanie rodzicielskich umiejętności i narzędzi ............................................219
Wpływ świata zewnętrznego ...........................................................................................222
Potęga grup rówieśniczych...............................................................................................223
Czas pokaże ............................................................................................................................224
Rozdział 19.
Wysoka samoocena i poczucie własnej wartości
225
Dwie ważne cechy ................................................................................................................226
Ustalanie celów i planowanie ..........................................................................................228
Rola wzmacniająca ...............................................................................................................229
Różnice w samoocenie pomiędzy płciami ..................................................................231
Problemy wymagające uwagi ..........................................................................................232
Działania wzmacniające samoocenę ..............................................................................234
Rozdział 20.
Chęć do nauki
27
Nauka to klucz do przyszłości ..........................................................................................238
Zwiększenie szans dziecka na sukcesy w nauce........................................................240
Problemy z nauczycielami i szkołą ................................................................................242
Nauka poza szkołą ................................................................................................................245
Problemy wymagające uwagi ..........................................................................................245
Zajęcia sprzyjające chęci do nauki ................................................................................246
7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]