zabawy angazujace zmysly, nauczanie przedszkolne i polonistyka, edukacja wczesnoszkolna, Gry i zabawy w ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ZABAWY ANGAņUJġCE ZMYSýY. PROPOZYCJE
DO PRAKTYCZNEGO WYKORZYSTANIA W PRZEDSZKOLU.
oprac. E. Kubacka
2.1.Ęwiczenia rozwijajĢce zmysþy
Zabawy wyostrzajĢce sþuch
áKarzeþku, karzeþku powiedz komu...Ñ
Materiaþ: duŇe pudþo kartonowe
Grupa siedzi w krħgu. Wybrane zostaje jedno dziecko, ktre wchodzi na czworakach pod
duŇy karton przedstawiajĢcy jego dom. SiedzĢc w Ļrodku pudeþka sþyszy jak inne dziecko
mwi: áKarzeþku, karzeþku powiedz komu, kto z tobĢ rozmawia w tym domu?Ñ
JeĻli dziecko rozpozna gþos, wymienia imiħ mwiĢcego.
áDŅwiħkowy telegramÑ
Materiaþ: -
Wszyscy siedzĢ w rzħdzie jeden za drugim. Gracz, ktry zajmuje ostatnie miejsce,
demonstruje jakiĻ cichy dŅwiħk (np. prztykanie palcami, zacieranie rĢk itp.) bezpoĻrednio
przy uchu dziecka siedzĢcego przed nim. Dziecko przekazuje telegram dalej, AŇ dotrze on do
pierwszej osoby w rzħdzie. Ta nastħpnie gþoĻno prezentuje odgþos. JeĻli odtworzy go
prawidþowo, przechodzi na koniec rzħdu i wysyþa nowy telegram. Wszyscy gracze wħdrujĢ o
jedno miejsce do przodu.
1
"Nietoperze"
Materiaþ: instrumenty dla kaŇdej pary
WyjaĻniamy, Ňe nietoperze to zwierzħta o bardzo dobrze rozwiniħtym sþuchu. W tej zabawie
dzieci muszĢ kierowaę siħ sþuchem, bowiem oczy majĢ zasþoniħte chustkami. Dzieci tworzĢ
pary. W kaŇdej parze jednemu z dzieci dajemy instrument (waŇne jest aby rodzaje
instrumentw nie powtarzaþy siħ). Gdy brzmi muzyka w rytmie ęwieręnutowym dzieci
maszerujĢ w parach akompaniujĢc na otrzymanych instrumentach. Podczas zmiany rytmu
muzyki na semkowy, pary rozdzielajĢ siħ - dzieci z zawiĢzanymi oczami zatrzymujĢ siħ,
dzieci z instrumentami przestajĢ graę i odbiegajĢ od swych kolegw. Kiedy muzyka przestaje
1
Eckert A.: Zabawy rozwijajĢce zmysþy Kielce 2002
brzmieę, dzieci z instrumentami zatrzymujĢ siħ i delikatnie grajĢ, natomiast dzieci z
zawiĢzanymi oczami starajĢ siħ usþyszeę brzmienie instrumentu ze swojej pary. Nastħpnie
dzieci zmieniajĢ siħ rolami.
2
ZajĢczek i myĻliwy
SpoĻrd uczestnikw zabawy wybieramy dwie osoby: jedna to zajĢczek, druga to myĻliwy.
Pozostali tworzĢ krĢg, trzymajĢc siħ za rħce. ZajĢczek i myĻliwy majĢ zawiĢzane oczy i
chodzĢ wewnĢtrz koþa. MyĻliwy chcĢc zþapaę zajĢczka, prbuje go zlokalizowaę. JeĻli klaĻnie
raz, zajĢczek odpowiada mu dwoma klaĻniħciami. MyĻliwy ma trzy takie szanse
Zabawy otwierajĢce oczy
áKoĻci zostaþy rzuconeÑ
Materiaþ: kubek i trzy kostki
Wszystkie dzieci siedzĢ wokþ stoþu. Najmþodsze z nich rozpoczyna: silnie potrzĢsa kubkiem
z kostkami, po czym stawia go na stole dnem do gry i ostroŇnie odwraca tak, Ňe widoczne sĢ
wszystkie trzy kostki. Gdy tylko zostanie wyrzucona szstka, dzieci muszĢ bþyskawicznie
zareagowaę i wstaę z krzeseþ. Dziecko, ktre wstanie ostatnie, rozpoczyna nowa rundħ.
3
áBazyliszekÑ
Materiaþ: -
Dzieci siedzĢ w krħgu. Jedno z nich wychodzi za drzwi. SpoĻrd pozostaþych dzieci
wybieramy bazyliszka, ktry wzrokiem zamienia innych w skaþħ. Reszta grupy uwaŇnie
obserwuje bazyliszka, poniewaŇ wybiera on kogoĻ do kogo mruga. Gdy wybrane dziecko
odbierze sygnaþ, zamienia siħ w kamieı (kþadzie siħ na dywan w bezruchu). Zadaniem
dziecka, ktre wrciþo zza drzwi jest rozpoznanie bazyliszka.
Odkrywanie smakw i zapachw
á Zapachowe memoryÑ
Materiaþ: dwadzieĻcia takich samych puszeczek, dwadzieĻcia wacikw, rŇne olejki eteryczne, samoprzylepne
kolorowe kþeczka
2
Stadnicka J.: Terapia dzieci muzykĢ, ruchem i mowĢ Warszawa 1998
3
Eckert A.: Zabawy rozwijajĢce zmysþy Kielce 2002, s. 32
Przygotowanie: do spodu puszek przyklejone sĢ kþeczka, po cztery w tym samym kolorze.
Jednakowo oznaczone pojemniki wypeþnione sĢ tymi samymi aromatami (skropione olejkami
waciki). Zadanie dzieci polega na wĢchaniu otwartych puszek i znalezieniu czterech takich
samych. Kolorowe kþka sþuŇĢ do kontroli.
áCo jemÑ
Materiaþ: drobno pokrojone artykuþy spoŇywcze, np. chleb, kieþbasa, Ňþty ser, owoce, warzywa; maþe miseczki.
Dzieci siadajĢ w parach plecami do siebie. Przed kaŇdym dzieckiem stoi tyle samo miseczek,
wypeþnionych drobno pokrojonymi artykuþami spoŇywczymi. Jeden z partnerw zaczyna
degustacjħ, wybierajĢc jakiĻ produkt. Kosztuje go i opisuje jego smak za pomocĢ moŇliwie
wielu przymiotnikw. Drugie dziecko uwaŇnie siħ przysþuchuje, prbuje rozpoznaę opisany
artykuþ i podaę jego nazwħ.
4
Zabawy uwraŇliwiajĢce dotyk
áPrzekazywanie uĻcisku dþoniÑ
Materiaþ: -
Wszystkie dzieci siedzĢ w krħgu, chwytajĢ siħ za rħce i zamykajĢ oczy. Wybrany uczestnik
delikatnie Ļciska do piħciu razy rħkħ swego sĢsiada z prawej strony. Ten uwaŇnie odbiera
sygnaþ i przekazuje go dalej. W nastħpnej rundzie moŇna wymyĻlię inne zadania na dotyk, np.
lekko klepnĢę w udo sĢsiada.
áCiepþa zabawkaÑ
Materiaþ: zabawki o rŇnej zdolnoĻci przewodzenia ciepþa, np. z drewna, tkaniny, tworzywa sztucznego, blachy,
Ňelaza itd.
Dzieci w parach otrzymujĢ zabawki wykonane z rŇnych materiaþw. Z zamkniħtymi oczami
prbujĢ rozdzielię je do dwch koszy, osobno ázimneÑ i áciepþeÑ. W nastħpnych rundach uczĢ
siħ odrŇniaę za pomocĢ dotyku takŇe inne cechy: miħkki Î twardy, lekki Î ciħŇki, gþadki Î
szorstki.
4
Eckert A.: TamŇe, s. 47, 49
[ Pobierz całość w formacie PDF ]