wzsd ściąga, III ROK RESOCJALIZACJA UAM, współczesne zjawiska dewiacyjne - Baranek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->1. Wymień typy dewiacji i je opisz oraz podaj przykłady-pozytywna(nadnormalna) i negatywna (podnormalna). Pozytywna-zachowania, które wykraczają poza górną granicę oczekiwań społecznych, sąwyrazem buntu wobec standardów przyjętych w danym środowisku,charakteryzuje je nieegoistyczny typ motywacji, ich skutkiem jest pozytywnadezorganizacja społeczna. Negatywna- zachowanie, które w poszczególnychgrupach, środowiska czy społeczeństwa traktowane są jako złe, czylinieaprobowane, przykładem dewiacji negatywnej są zjawiska i czynypatologiczne.- normatywna i funkcjonalna. Normatywna- działanie sprzeczne z normamispołecznymi, zachowanie sankcjonowane prawnie. Funkcjonalna- czynwywołujący negatywne reakcje społeczne w postaci różnego rodzaju sankcji,np. potępienie, nienawiść, izolacje, czyn nie jest sankcjonowany prawnie.- pierwotna i wtórna pierwotna- Czyn dewiacyjny popełniony po raz pierwszyuruchamiający sekwencję kontroli społecznej i wymierzania sankcji- wtórna-Recydywa, czyli wejście na drogę „kariery dewiacyjnej” w wyniku odrzuceniaprzez społeczeństwo – „stygmatyzacji-- osiągnięta i przypisana- ukryta i jawna- jawna- jednostkałamie reguły i jej zachowanie jestpostrzegane jako dewiacyjne dewiacja ukryta (potencjalna) – jednostka łamiereguły, lecz jej zachowanie nie jest postrzegane jako dewiacyjne.- nadkonformizm: legalizm i perfekcjonizm- LEGALIZM - przestrzeganiereguł bez względu na ich treść, wynikające z przekonania że trzeba się do nichstosować.2. Co to jest przemoc ? Wymień i opisz cechy przemocy.To wywieranie wpływu na proces myślowy, zachowanie, lub stan fizyczny osobypomimo braku jej zgody. Są to także czyny bezprawnie dokonywane z użyciemfizycznego przymusu, gwałtu.Przemoc to intencjonalne działanie lub zaniechanie jednej osoby wobec drugiej, którewykorzystując przewagę sił narusza prawa i dobra osobiste jednostki, powodująccierpienia i szkody1. Jest intencjonalna: przemoc jest intencjonalnym działaniem i ma na celukontrolowanie i podporządkowanie ofiary2. Siły są nierówne: w relacji jedna ze stron ma przewagę nad drugą. Ofiara jestsłabsza a sprawca silniejszy3. Narusza prawa i dobra osobiste: sprawca wykorzystuje przewagę siły, naruszapodstawowe prawa ofiary np. prawo do nietykalności fizycznej4. Powoduje cierpienie i ból: sprawca naraża zdrowie i życie ofiary na poważneszkody. Doświadczenia bólu i cierpienia sprawiają że ofiara ma mniejsza zdolność dosamoobrony3. Podaj rodzaje przemocy i je opisz.Fizyczna -naruszanie nietykalności fizycznej.Psychiczna -naruszenie godności osobistej.Seksualna -naruszenie intymności.Ekonomiczna -naruszenie własności.Zaniedbanie -naruszenieobowiązku do opieki ze strony osób bliskich.Fizyczna - naruszanie nietykalności fizycznej.Przemoc fizyczna jestintencjonalnym zachowaniem powodującym uszkodzenie ciała lub niosącym takieryzyko, np.: popychanie, szarpanie,ciągnięcie, szturchanie, klepanie, klapsy,ciągnięcie za uszy, włosy, szczypanie,, kopanie, bicie ręką, pięścią, uderzenie w twarz- tzw. "policzek", przypalanie papierosem, duszenie, krępowanie ruchów, itp.;Psychiczna - naruszenie godności osobistej.Przemocpsychiczna zawiera przymus igroźbynp.: obrażanie, wyzywanie, osądzanie, ocenianie, krytykowanie, straszenie,szantażowanie, grożenie, nieliczenie się z uczuciami, krzyczenie, oskarżanie,obwinianie, oczernianie, krzywdzenie zwierząt, czytanie osobistej korespondencji,ujawnianie tajemnic, sekretów, wyśmiewanie, lekceważenie, itp.;Przemoc psychicznajest najczęstszą formą przemocy i jest trudna do udowodnienia.4. Co to jest ageizm oraz wymień jego przejawy.Ageizm jest to wykluczenie, stygmatyzacja, postawa przyzwalająca na dyskryminację,dyskryminacja osób starszych ze względu na wiek.Przejawy:- lekceważenie- jest czymś czego nie możemy dostrzec,- paternalizm/nadopiekuńczość- protekcjonalność- zaniedbanie- izolacja społeczna- nadużycia finansowe- oszustwa- nadużycia prawne- nadużycia cielesne- eksterminacja5. Opisz na czym polegają czynnki zniewaląjace ofiarę przemocy - wewnętrzne izewnętrzneCzynniki zniewalające- utrudniające osobie doznającej przemocy wychodzenie z sytuacjiprzemocy domowej;Wewnętrzne:-poczucie wstydu przed otoczeniem, strach, lęk przed siłą sprawcy, wiara w obietnicepartnera i przepraszanie-brak racjonalnego myślenia, opieranie się na stereotypach, nieumiejętna ocena własnejsytuacji-użalanie się nad sobą, wyuczona bezradność, brak wiary w możliwości zmiany,Zewnętrzne:zła sytuacja rodzinna i ekonomiczna, brak mieszkania i pracy, presja rodziny,posiadanie dzieci, izolacja społeczna,6. Pojęcie dewiacji wg Filipiaka oraz 3 sposoby jego rozumienia.M. Filipiak wskazując na wieloznaczność terminu dewiacja przytacza 3 sposoby jegorozumienia:a. zboczenie (np. z drogi prawości, zboczenia seksualne, stręczycielstwo);b. przejaw jakiegoś “odchylenia” (np. od uznawanych wzorców społecznych,normalności, przestępczość);c. błądzenie (np. poprzez odrzucanie pewnych powszechnie akceptowanych wartości iprezentowanie postawy nonkonformistycznej7. Co to jest agresja, jakie mamy jej rodzaje? Opisz je i podaj przykładyAgresja- wszelkie działania fizyczne lub słowne, którego celem jest wyrządzenie krzywdyfizycznej lub psychicznej, rzeczywistej bądź symbolicznej, jakiejś osobie lub czemuś co jązastępuje.Rodzaje:- konstruktywna- wywołanie konfliktu w słusznej sprawie- destruktywna-dążąca do zranienia kogoś- antyspołeczna-inicjowanie ataku i działania niezgodne z normami społecznymi.- prospołeczna-działania w obronie innej osoby, chronienie porządku publicznego- jawna- agresja manifestowana- indukowana-powstającą w efekcie oddziaływań o charakterze psychomanipulacji- gniewna-określaną także mianem gorącej lub spontanicznej, stanowiącą naturalną (wrodzoną)reakcję na frustrację,- instrumentalna-ma określony cel, osiągany poprzez zachowanie agresywne. Dzięki mechanizmowiwarunkowania człowiek uczy się, że agresja prowadzi do zaspokojenia potrzeb i osiągania korzyści- indywidualna- grupowa- ukryta-występuje w postaci marzeń o zemście, poniżaniu jednostki lub zniszczeniu jej własności.Ta forma agresji jest trudna do zaobserwowania i możemy się tylko domyśleć jej istnienia napodstawie wypowiedzi czy reakcji mimicznych.-odroczona-pozornie nie ma związku z aktualną sytuacjąCzego nie robić w kontakcie z ofiarą przemocy?-Okazywanie zniecierpliwienia-odmowa pomocy do czasu aż ofiara podejmie kroki prawne-zmienianie tematu-doradzanie, dawanie rozwiązań-niepodważac wiarygodności8. Wymień formy wykluczenia społecznego osób starszych.-zanik więzi społecznych-wykluczenie ze względów na aktywność kulturalną-wykluczenie ze wzgl. Na partycypację społeczną(np. udział w wyborach)- wykluczenie z powodu braku dostępu do usług podstawowych(komunikacji publicznej,profilaktyki/promocji zdrowia, usług medycznych,-wykluczenie ze względu na lokalne sąsiedztwo- ze względu na wymiar finansowy-ze względu na ubóstwo materialne9. Wymień fazy i omów cykl zjawiska przemocy w rodziniefazy cyklu przemocy:- faza narastania napięcia-coraz więcej sytuacji konfliktowych oraz wyczuwalny wzrost napięcia wzwiązku. Każdy szczegół jest dobrym pretekstem do wszczęcia konfliktu i awantury. W tej faziepartner może więcej pić alkoholu, przyjmować narkotyki lub inne substancje odurzające.- faza wybuchu-napięcie , które narastało w partnerze znajduje upust. Zachowaniejego staje się bardzo nieprzewidywalne , gwałtowne, często wpada w szał. Wybuchygniewu mogą wywołać małe drobiazgi- faza miesiąca miodowego-W momencie, kiedy sprawca wyładował już swoje emocje iwie, że przekroczył różne granice, zmienia się w zupełnie inną osobę. Zaczynaprzepraszać partnerkę za to co zrobił, szczerze żałuje swojego zachowania, obiecujęże TO już nigdy się nie powtórzy, że nie wie zupełnie co się z nim stało, starając sięznaleźć zewnętrzne wytłumaczenia dla swojego zachowania.10. Dlaczego ofiary pozostają w sytuacji przemocy ? Wymień i opisz dokładnie czynnikiśrodowiskowe rodziny generacyjnej, czynniki emocjonalne i społeczno-kulturowea) rodzina generacyjna - znaczenie ról pełnionych przez rodziców - wzory zachowań wsytuacjach przemocyb) mechanizmy emocjonalne - lęk przed zmianą, samotnością, - zbieżność emocjonalna -zaprzeczenia- niedostrzeganie rzeczywistości - izolacja emocjonalna od innych ludzi - poczuciewinyc) mechanizmy społeczno-sytuacyjne - zbieżność finansowa - brak wsparcia otoczenia - brakgwarancji, bezpieczeństwa - miłość do sprawcy, wstyd11. Napisz czym różni się przemoc gorąca od chłodnej.Przemoc gorącajest gwałtowna nasycona emocjami bardzo często w afekcie jestrównież bogata w formy ekspresji.Przemoc chłodnadokonywana jest z premedytacją ma ona swój cel, pozbawionagwałtownych emocji bardzo często posiada plan działania.12. Jakie są mechanizmy przemocy? Wymień wszystkie i je dokładnie opisz.zjawisko "prania mózgu"-polega na izolacji ofiary, poniżania jej i skupiania jej uwagi tylkona sprawcy, doprowadzaniu ofiary do wyczerpania psychicznego i fizycznego, wywoływanialęku i depresji oraz naprzemiennego karania i nagradzania.Zjawisko prania mózgu jest jednym z najsilniej działających mechanizmów przemocypsychicznej, stanowi jej istotę. Znane jest już od czasów starożytnych. Obecnie występuję wwielu dziedzinach życia politycznego, społecznego, reklamach, sektach religijnych i życiurodzinnym.Pranie mózgu jest próbą systematycznego wpływania na czyjeś poglądy, postawy iprzekonania. Jest to szereg zabiegów stosowanych w celu zmiany przekonań, uczuć, potrzeb,postaw, po to aby osoba manipulowana działała zgodnie z oczekiwaniami osobymanipulującej.syndrom wyuczonej bezradności–przekonanie osoby, że czegokolwiek nie zrobi to jestskazana na porażkęWyuczona bezradność wynika z przekonania o bezskuteczności jakichkolwiek działań. Osobadoznająca przemocy nabiera zatem przekonania, że cokolwiek zrobi, to i tak nie spowoduje tozmiany jej sytuacji.zespół stresu pourazowego PTSD-napady lękowe, które występują u osób które przeżyłytraumatyczne wydarzenia, gdy byli narażeni na utratę zdrowia/życia.Powstaniu tego zaburzenia sprzyjają sytuacje zewnętrzne, w których człowiek narażony jestna utratę życia czy zdrowia, gdy obserwuje zranienie, zagrożenie życia, nagłą śmierć bliskichosóbsyndrom sztokholmski– patologiczne przywiązanie ofiary do sprawcy, wdzięczność że np.mógł zabić a tego nie zrobił.Ofiara pomaga sprawcy, tłumaczy jego zachowania/Są one wdzięczne sprawcom za drobne przywileje, które jeszcze mają, za "miodowemiesiące", za chwile spokoju i namiastkę uczucia, a czasem nawet za to, że żyją.proces wiktymizacji.-przejęcietrwałej roli ofiary w wyniku ciężkich przeżyć, doznaniaprzemocy.. Powtarzające się akty przemocy, brak pomocy i umiejętności radzenia sobie w trudnychsytuacjach powodują, że osoba pokrzywdzona nabiera przekonania, że tak naprawdęzasługuje na takie zachowanie. Przyjmuje w ten sposób tożsamość ofiary.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]