wyświetlacz corsa, wyświetlacz corsa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TID
Triple Info Display
skocz do
1.Funkcje i sposób użycia
a) Co to jest TID
TID, czyli Triple Info Display, to po polsku
Wyświetlacz Trójinformacyjny :)
Podaje godzinę, datę i temperaturę. Jeśli w
samochodzie jest fabryczne radio, pole daty
służy odbiornikowi jako wyświetlacz. Na
zdjęciu standardowy wyświetlacz, akurat nie
pokazujący daty (dlaczego? zobacz
).
Wskaźnik temperatury mruga, jeśli na
zewnątrz jest mniej niż 3ºC. Ma to na celu
ostrzeżenie kierowcy przed możliwością
wystąpienia gołoledzi. Jeśli TID pokazuje bzdurne temperatury, lub “--,-c”, zobacz punkt “
”.
W Corsach montowano także DID (Double Info Display), czyli tylko zegarek i data/RDS.
Zdjęcie 1: TID w swoim naturalnym środowisku
b) Podświetlenie
TID działa cały czas. Wyłączane jest jedynie podświetlenie, w celu oszczędzania energii. Na
postoju podświetlenie jest wyłączone. Włączenie zapłonu powoduje uruchomienie podświetlenia.
Aby na postoju sprawdzić, która jest godzina, wystarczy nacisnąć jeden z przycisków – wyświetlacz
na chwilę ożyje. Jeśli jest inaczej, to coś się zepsuło. Zobacz punkty “
i “
.
Po włączeniu świateł, TID, oraz reszta wskaźników i włączników, ma jasność regulowaną
pokrętłem pod włącznikiem świateł.
c) Ustawianie daty i godziny
Aby ustawić datę i godzinę trzeba przytrzymać chwilę górny (mniejszy) przycisk, ten z zegarkiem.
Zaczną migać cyfry godzin. Większym (dolnym) przyciskiem ustawiamy godzinę. Do minut
przechodzimy znów naciskając przycisk górny
d) Tryb testowy i pomiar prędkości
Przytrzymując przez dobrą chwilę
obydwa przyciski wciśnięte, wchodzimy w
ukryte funkcje TIDa. Na sam początek
dostajemy listę błędów (błędów TIDa, a
nie jak niektórzy sądzą błędów silnika). Co
one znaczą, można znaleźć
. Po nich
zobaczymy prędkość samochodu, podaną
w km/h. Wynik 53+ oznacza, że jedziesz szybciej niż 53km/h – tylko do tej prędkości
mikroprocesor TIDa wyrabia się z liczeniem impulsów z czujnika prędkości. Po chwili prędkość
gaśnie, a włącza się tryb testu wyświetlacza. Po prostu zapalają się wszystkie możliwe segmenty.
Jeszcze sekundka i następuje powrót do normalnego trybu pracy.
Zdjęcie 2: TID (z Astry) wyświetla aktualną prędkość
2.Niefabryczne radio w Corsie
a) Kostka Opla a ISO standardowe
Opel, jak zresztą większość producentów
samochodów, postanowił uszczęśliwić
użytkowników niestandardową kostką ISO,
służącą do podpinania radia. Jak widać na
rysunkach
i
złącze C jest inne.
Czasami udaje się jakoś to wcisnąć w złącze
radia, ale nie ma sensu się męczyć. Najlepiej
kupić przedłużkę ISO-ISO (na allegro kosztuje
~5 zł, w sklepach ~20zł, zob. zdjęcie
.
Wygodniej się radio montuje (mamy dłuższe
Rysunek 2: Kostka oplowska
Rysunek 1: Standard ISO
kable), możemy także wygodniej pogmerać w kablach, na dokładkę bez ingerencji w fabryczną
instalację.
b) Kabelkologia
Styki 1-4 oplowskiego złącza C służą do komunikacji
pomiędzy radiem a TIDem. Styk 5 złącza A, czyli wg
ISO sterowanie anteną automatyczną, przełącza TID w
tryb współpracy z radiem – wtedy gaśnie data i mamy
cały czas wyświetlacz, jak na zdjęciu
Najprostszym
sposobem obejścia tego problemu jest przecięcie
kabelka w przedłużce (z reguły jest to kabelek
niebieski). Po tej operacji trzeba pamiętać, aby zrobić
coś z wzmacniaczem antenowym, znajdującym się w
podstawce anteny na dachu. Jest on zasilany z tego
właśnie złącza, więc trzeba go albo wymontować, albo
zasilić z przeciętego kabelka.
Oprócz tego zamienione są miejscami piny 5 i 7
złącza A, czyli podtrzymanie pamięci oraz zasilanie
radia. Nie połączenie ich “na krzyż” powoduje gubienie
przez radio ustawień. Kwestię połączeń w kostkach czytelnie przedstawia tabela
Nie wymienione
w tabeli piny są takie same dla obydwu złącz.
Zdjęcie 3: Przedłużka ISO-ISO
Pin Opel
ISO
kolor Opla kolor ISO
1
A4 12V ze stacyjki
12V z
akumulatora
czarny
czerwony
A5
tryb pracy TIDa
zasilanie wzmaka
antena
automatyczna
czarno-biały
niebieski
A7
12V z
akumulatora
12V ze stacyjki
czerwony
żółty
C1
SDA
n/a
brązowo - biały
2
brązowo - czarny
3
n/a
C2
SCL
n/a
brązowo - biały
2
brązowo - czerwony
3
n/a
C3
GND
n/a
brązowy
n/a
C4
MRQ
n/a
brązowo - biały
2
brązowo - szary
3
n/a
– zdarzają się inne kolory
2
– wg schematów elektrycznych Corsy
3
– wg strony
i innych
Tabela 1: Role styków
Do kompletu rozpiska złącza TIDa:
Rysunek 3: Oznaczenie pinów w kostce połączeniowej TIDa (widok z tyłu)
1
Zdjęcie 4: Tył prawdziwego TIDa
Pin
Funkcja
kolor kabelka
1 12V z akumulatora
czerwony
2 czujnik temperatury
niebieski
3 masa
brązowy
4 czujnik temperatury
niebiesko-biały
5 12V ze stacyjki
czarny
6 12V jeśli światła zapalone
szaro-zielony
7 regulowane napięcie podświetlenia
szaro-czarny
8 tryb pracy (data 0V / RDS 12V)
szaro-czerwony
10
linia danych MRQ
brązowo - biały
1
brązowo - szary
2
11
linia danych SDA
brązowo - biały
1
brązowo - czarny
2
12 Czujnik prędkości (impulsator), czyli
SDV (Speed Dependent Volume)
niebiesko-czerwony
Tabela 2: Złącze TIDa
c) Radia, które współpracują z TIDem.
Będą to radia fabryczne, przedstawione w tabeli :
Producent
Model
Philips
SC201
CAR400
CCR600 (?)
Blaupunkt
SC202(C)
CD300
CAR300
Grundig
CAR200
Delco
CDR500
Tabela 3: Oplowskie radia fabryczne
Dość często pojawia się pytanie: mam niefabryczne radio, czy mogę je podłączyć do TIDa?
Ogólnie rzecz biorąc – nie. Potrzebny jest specjalny interfejs, pozwalający radiu dogadać się z
TIDem. Niektórzy producenci takie adaptery sprzedają (oczywiście za grubą kasę). Jeśli ktoś się
naprawdę
uprze, i jest zdolnym elektronikiem, to
teoretycznie
może sobie coś takiego stworzyć,
dla prawie dowolnego radia. Praktycznie – najlepiej sobie darować.
Są jednak radioodbiorniki, które bez większych problemów współpracują z TIDem. Są to
Kenwood KDC-8070R, KRC-877R i KMD-PS970R. Mają one wbudowany interfejs, pozwalający
wykorzystać TID jako wyświetlacz. Po szczegóły zapraszam na stronę
,
dział kablomania->wyświetlacze->opel.
3.Coś nie działa
a) Wymiana żaróweczek (autor: Staneq)
krok #1 Kratki nawiewu
.
Dostajemy się do śrubek za kratką
nawiewu:
Uwaga jak robisz to pierwszy raz, trzeba
przełamać strach że coś sie zaraz połamie.
Przekręcasz kratke na maksa w dól, ja
leciutko podważam sobie śrubokrętem
Powstaje większy otwór, w
który wkładając palce, można
kratkę przekręcić tak, aby była
cała w poziomie:
W głębi widać śrubke, którą odkręcamy
Śrubki są dwie, jedna za lewą, druga za
prawą kratką nawiewu:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]