wykład01, Psychologia różnic indywidualnych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Uniwersytet Jagielloński
Instytut Psychologii
dr Jarosław Orzechowski
„Inteligencja”
Wykład
„Struktura i procesy
inteligencji”
Motto
Uczony jest człowiekiem, który wie o
rzeczach nieznanych innym i nie ma
pojęcia o tym, co wiedząwszyscy.
A. Einstein
Czego nie wiemy o inteligencji?
1. Jaki jest cel badańnad inteligencją?
Jakie sąpunkty dotarcia, do których
powinny zmierzaćbadania nad
inteligencją?
Haier(1990).
TheEndofIntelligenceResearch
Czego nie wiemy o inteligencji?
2. Co to jest inteligencja?
Źródła problemów definicyjnych:
- brak zgodności w definiowaniu inteligencji
- brak zgodności w rozumieniu tego, co w danej
kulturze uchodzi za inteligentne
- brak zgodności w zakresie tego, jak mierzyć
inteligencję
- brak zgodności w tym, ile jest rodzajów
inteligencji
Definicja inteligencji
• Zdolność
uczenia się
lub
przechowywania
efektów uczenia sięw celu
przystosowania się
jednostki do środowiska (Colvin)
• Zdolnośćdo nabywania i posiadania
wiedzy
(Henmon)
•
Zdolnośćdo uczenia się; inteligencja to nabyty
przez jednostkę
repertuar uog
ó
lnionych
technik uczenia się
(Ferguson).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]