wyklad c2, C++
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
C/C++
nazwy,
słowa kluczowe,
zmienne,
typy proste,
stałe,
operatory,
wyra
Ŝ
enia,
instrukcja przypisania.
C/C++ -
nazwy
, słowa kluczowe, zmienne, typy proste,
stałe, operatory, wyra
Ŝ
enia, instrukcja przypisania.
Nazwa
Nazwa inaczej identyfikator jest oznaczeniem zmiennej, funkcji, etykiety
(innych obiektów zdefiniowanych przez uŜytkownika).
Zasady nadawania nazw:
1. W języku C nazwa moŜe składać się z: liter, cyfr i znaku podkreślenia,
przy czym nie moŜe zaczynać się od cyfry. RozróŜnianych jest
pierwszych 31 znaków. W C++ nie ma ograniczeń na długość.
2. W języku C/C++ rozróŜniane są małe i wielkie litery.
3. Nazwa nie moŜe być identyczna ze słowem kluczowym (słowa kluczowe
stanowią alfabet języka programowania (w C nie moŜe takŜe być
identyczna z nazwą funkcji własnej uŜytkownika lub znajdującej się w
bibliotece).
C/C++ - nazwy,
słowa kluczowe
, zmienne, typy proste,
stałe, operatory, wyra
Ŝ
enia, instrukcja przypisania.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe są ciągami znaków których znaczenie w języku jest dokładnie
określone i nie wolno ich wykorzystywać w charakterze nazw.
Język C
auto, break, case, char, const, continue, default, do, double, else,
enum, extern, float, for, goto, if, int, long, register, return, short,
signed, sizeof, static, struct, switch, typedef, union, unsigned, void,
volatile, while.
(32)
Język C++ (dodatkowo)
asm, bool, catch, class, const_cast, delete, dynamic_cast, explicit,
false, friend, inline, mutable, namespace, new, operator, private,
protected, public, reinterpret_cast, static_cast, template, this, throw,
true, try, typeid, typename, using, virtual, wchar_t.
(30)
C/C++ - nazwy, słowa kluczowe,
zmienne
, typy proste,
stałe, operatory, wyra
Ŝ
enia, instrukcja przypisania.
Zmienne
Zmienną nazywamy komórkę (lub komórki) pamięci mogącą przechowywać
daną określonego typu. Zmienna posiada nazwę. Nazwa i typ zmiennej
określane są w procesie deklaracji zmiennej.
Nazwy zmiennym nadaje się zgodnie z ogólnymi zasadami tworzenia nazw.
Typ zmiennej określa, jaki rodzaj danych w zmiennej moŜe być
przechowywany (liczby całkowite, liczby rzeczywiste, znaki, wartości
logiczne, macierze, struktury określone przez uŜytkownika). Typy danych
moŜna podzielić na typy proste i złoŜone.
Do zmiennej moŜna zapisywać dane oraz moŜna z niej dane odczytywać.
Zmienne dzieli się na lokalne – deklarowane wewnątrz funkcji, oraz globalne
– deklarowane poza funkcjami.
W procesie deklaracji zmiennej określa się takŜe tzw. specyfikator klasy
pamięci.
C/C++ - nazwy, słowa kluczowe,
zmienne
, typy proste,
stałe, operatory, wyra
Ŝ
enia, instrukcja przypisania.
Zmienne c.d.
Przykład deklaracji zmiennej
register int liczba_calkowita;
specyfikator klasy
pamięci
nazwa typu
nazwa zmiennej
W powyŜszym przykładzie została zadeklarowana zmienna o nazwie
liczba_calkowita
, typu całkowitego (
int
) i o ile jest to moŜliwe, to będzie
zapamiętana w rejestrze procesora (specyfikator
register
). JeŜeli w czasie
deklaracji zmiennej nie zostanie określony specyfikator klasy pamięci to
jest on ustalany domyślnie w zaleŜności od miejsca deklaracji zmiennej.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]