wykład 8, Historia Literatury Islandii
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Historia Literatury Islandii
7.04.2009
c.d. Sagi o Egilu
–można przypuszczać, że królowa siedziała obok lub
vis a vis
swego męża, dzięki czemu
następuje wymiana zdań;
–królowa bardzo lubiła
Thorolfa
, który jednak pojął za żonę
Asgerdę
;
–w chwili ich ślubu
Egil
kładzie się do łóżka chory – zachowanie mało typowe dla wikinga;
Milczenie Egila
:
· gdy traci kogoś ukochanego:
–wycofanie się po ślubie
Asgerdy
;
–po śmierci
Thorolfa
( brata ) - dopiero w momencie wyrównania straty → gdy otrzymał
złoty pierścień od króla jako zadośćuczynienie,
Egil
rozpogadza się;
–utrata synów –
Egil
postanawia położyć się i umrzeć – ratuje go córka ( podstępem );
· melancholia = awanturowanie się, milczenie, wycofanie się:
–tworzy się na skutek zakłóceń w okresie prenatalnym,
–brak wiary w język = w sytuacji kryzysowej milczy;
–poezja przez nieposłuszeństwo wobec ustabilizowanego języka otwiera człowieka na
wyrażanie i nazywanie afektów;
–
Egil
pisze pieśń na cześć swych synów;
Saga rodu Laxdalu
♠ bardziej skomplikowana niż Saga o
Egilu
( ponad 350 postaci );
♠ nie koncentruje się wokół konkretnych osób lecz wokół społeczeństwa;
♠ twierdzi się, że jest to Saga o losach
Gudrun
– ale nie nazywano sag od imion kobiet;
· można podzielić na II części:
opowieść o księciu z
I
II
Gudrun, Kjartan, Bolli
- Olafie Pawiu
opowieść o księciu w
przebraniu ( mimo przebrania
miał przymioty szlachetne, charakterystyczne dla jego pochodzenia );
Konflikty
1) w pierwszym pokoleniu [
Høskuld
i
Hrut
]
–matka
Høskulda
po stracie męża wyszła ponownie za mąż za radą krewnych ( czyli
przestrzegając zasad ), w ten sposób zapewniła drugiemu synowi
Hrutowi
prawo do
spadku;
–
Høskuld
podważał umowę małżeńską uzasadniając to tym, że nie zapytała go o zgodę
( podczas gdy nie musiała );
1 ©
nieprawego łoża
opowieść o trójkącie
–
Hrut
walczył o swe prawa w sposób legalny, zgodny z prawem – ale do czasu bo w końcu
zabija bydło swego brata;
–żona
Høskulda
odciąga go od zamiaru zabicia
Hruta
;
–
Høskuld
kupuje niewolnicę ( która okazuje się królewną Irlandzką ), z którą ma syna →
Olafa
;
–nienawiść między kobietami przenosi się na synów;
2) w drugim pokoleniu [
Olaf
i
Torleik
]
–
Olaf
był rozważny - przyjął syna
Torleika
na wychowanie – ci którzy przyjmowali kogoś
na wychowanie stali niżej w hierarchii niż ci którzy to dziecko wysyłali = uznanie niższości
wobec brata;
–tym samym pieczętuje los swego własnego syna ( bo
Bolli
zabije
Kjartana
– trzecie
pokolenie ) - mimo że wychowali się razem,
Kjartan
zaczął odwiedzać
Gudrun
co
wywołało zazdrość u
Bolliego
;
Mit „przejścia”:
–harmonia → chaos → nowy porządek;
–od harmonii społeczności funkcjonującej w oparciu o dawne prawo;
–poprzez walkę, konflikt, rozpad więzi;
–do nowego stanu idealnego i nowego porządku;
Metaforyka miecza:
a
– rębacz nóg – ciąży na nim klątwa, w rodzie
Olafa
znalazł się na skutek podstępu =
Thurida
(?)
zabrała swemu mężowi miecz a podłożyła w to miejsce małą córkę, na skutek czego mąż
rzucił klątwę na miecz;
Kjartan
ginie od niego;
syn
Gudrun
i
Bolliego
–
Bolli
„junior” - wraca z wyprawy z mieczem ale zmienionym
( stał się jakby mieczem królewskim, namaszczonym );
b
–
Skofnung
– magiczny miecz, który jednak traci swą moc;
jest łącznikiem między starą i nową wiarą;
c
– dar królewski –
Kjartan
przywozi z Norwegii od króla
Olafa
;
Kobiety w Sagach
H. Kress = zajmuje się badaniami nad przedstawianiem kobiet w Sagach = ich opór przeważnie
skutkował środkami destrukcyjnymi;
Dumne lecz zniewolone?
–kobieta wkracza na obszar będący domeną mężczyzny;
-
Bergthora
– zatrudnia parobka ( Saga o Nialu )
-
Aud
– Saga rodu Laxdalu – rozgłaszano, że chodziła w męskim odzieniu
( stanowiło to powód do rozwodu ); uderzała męża mieczem a ten
uznał, że pomściła swoją krzywdę;
–kobieta judzi i przypomina o obowiązku zemsty ( mężów, braci, synów );
–kobieta rzuca czary ( pochodziły z obrzeży ) - czarownicy;
a – królowa
Grunhilda
( Saga o Egilu )
b –
Flygje
( Saga rodu Laxdalu ) - przed śmiercią
Kjartana
się pojawiły
manifestacje ucieleśnienia ludzkiej duszy, często
postać kobieca
–niepokojąca piękna kobieta –
Hallgerd
z Sagi o Nialu;
2 ©
[ Pobierz całość w formacie PDF ]