wyklad 7 i 8 wersja dluga, psychologia, IV semestr, Psychologia rozwoju człowieka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
1
ToŇ
samo
samo
Ļę
Ļę
indywidualna a to
indywidualna a toŇ
samo
samo
Ļę
Ļę
spo
spo
þ
þ
eczna
eczna
stwo i dorastanie:
korzenie to
samoÄ»
ci osobistej i spo
ci osobistej i spo
þ
þ
ecznej
ecznej
Formowanie siħ
to
Marcii
(cztery statusy to
toŇ
samo
(cztery statusy toŇ
samo
samoÄ»
ci wg koncepcji
ci wg koncepcji
samoÄ»
ci)
ci)
Pojħ
cie i trzy rodzaje to
cie i trzy rodzaje toŇ
samo
samoÄ»
ci wg E
ci wg E
rika
rika
H.
H.
instrumentalny, egzystencjalny i osiowy)
tki w rozwoju
wg R. D.
wg R. D.
Logana
Logana
(w
(wĢ
tek
tek
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
2
To
Dzieciı
stwo i dorastanie:
Dzieci
korzenie toŇ
samo
Formowanie si
Jamesa E.
Marcii
Jamesa E.
Poj
Eriksona
Trzy w
Trzy wĢ
tki w rozwoju
d
dd
dd
Kontekst czasowy
-
specyficzne poczenie:
ladw przeszoci,
bezporednio pamitanych
i przekazywanych z
pokolenia na pokolenie
szans i okazji, jakie daje
teraniejszo
wyzwa przyszoci
kulturowy -
wielopoziomowa, zoona sie
rnego typu zwizkw spoecznych
od bezporednich interakcji w
diadach, triadach i poliadach w
rodzinie,
poprzez grupy rwienicze,
koleeskie, ssiedzkie i zespoy
pracownikw,
instytucje i organizacje
po wsplnoty, spoecznoci lokalne,
spoeczestwa, pastwa, cywilizacje
eczno-
kulturowy
Tworzy on horyzontalny wymiar
naszego
naszego
rozwoju.
wertykalny
wymiar naszego
wymiar naszego
rozwoju.
rozwoju.
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
3
d
K
ontekst spo
ontekst spo
eczno
Kontekst czasowy
Tworzy on horyzontalny wymiar
rozwoju.
Tworzy on
wertykalny
Tworzy on
Zanurzenie rozwoju czÿ
owieka w kontek
i kontekļ
cie spo
cie spoÿ
ecznym
owieka w kontekļ
cie czasu
ecznym
cie czasu
Kontekst spoÿeczno - kulturowy
Wymiar wertykalny rozwoju
Historia rodziny,
lokalnej spoÿecznoļci,
spoÿeczeIJstwa
Aktualna
rzeczywistoļĚ
spoÿeczna
PrzyszÿoļĚ rodziny,
lokalnej spoÿecznoļci,
spoÿeczeIJstwa
Historia
mojego ňycia
Moja
aktualnoļĚ
Moja
przyszÿoļĚ
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Wymiar horyzontalny rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
4
Zanurzenie rozwoju cz
i kontek
dd
d
d
d
d
figuratywna
: starsze pokolenie socjalizuje pokolenie modsze
podtrzymuje ss, nastawienie na przeszo tworzy
kontekst
stagnacji
figuratywna
: pokolenia starsze i modsze nawzajem siebie
socjalizuj, koncentracja na teraniejszoci, sprzyja to
stabilizacji
spoecznej
, bo to, co nowe i czego nonikiem s pokolenia modsze
kontrolowane jest przez pokolenia starsze i stopniowo wczane w
codzienno.
figuratywna
: odwrcenie relacji czyli socjalizowanie pokolenia
starszego przez pokolenia najmodsze tworzy warunki dla
transformacji
czyli dla radykalnej, gwatownej, czsto przybierajcej posta
kryzysu
zmiany adu spoecznego.
pre-
figuratywna
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
5
dd
Kultura post-
figuratywn
Kultura post
Kultura ko-
figuratywn
Kultura ko
Kultura
pre
Kultura
[ Pobierz całość w formacie PDF ]