wzrok2010, Aktywność ruchowa adaptacyjna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
20100509
AktywnoŚĆ ruchowa w
problemach narzĄdu wzroku
AKTYWNOŚĆ
RUCHOWA
¡
ADAPTOWANA
Ograniczenia dotyczĄce rodzajów i
intensywnoŚci aktywnoŚci ruchowej narzucane
przez problemy w zakresie narzĄdu wzroku
¡
ADAPTACYJNA
Rodzaje aktywnoŚci ruchowej, której
podejmowanie przez osoby z
niepełnosprawnoŚciĄ narzĄdu wzroku poprawi
ich funkcjonowanie
Wzrok, degeneracyjne
choroby OUN
Ograniczenia dotyczĄce
aktywnoŚci ruchowej
¡
KrótkowzrocznoŚĆ znacznego stopnia
¡
Stan po urazie gałki ocznej
¡
Stan po operacji gałki ocznej
¡
Retinopatia cukrzycowa
Ćwiczenia, które wiĄŻĄ siĘ z z
tĄ niepełnosprawnoŚciĄ
• Ćwiczenia równowagi,
• korekta statyki ciała,
• korekcja chodu
wskazówki sensoryczne
staŃ za uczĄcym siĘ, który próbuje
wykonaĆ dokładny rzut znad głowy i
podtrzymaj jego rĘce w celu zwiĘkszenia
oporu podczas, gdy on/ona próbuje
wykonaĆ ruch do przodu
1
20100509
wskazówki sensoryczne
wskazówki sensoryczne
jeŚli uczĄcy siĘ próbuje wykonaĆ skok
w dal z miejsca i zazwyczaj
demonstruje niesymetryczny
wzorzec, naleŻy poleciĆ wykonanie
skoku z pochylni
jeŚli chcesz zwiĘkszyĆ zakres ruchu w
wyproŚcie i zgiĘciu kolana w skoku w dal z
miejsca, staŃ przed osobĄ uczĄcĄ siĘ i
naciŚnij rĘkoma na jej ramiona, podczas
gdy on/ona próbuje siĘ podnieŚĆ
asysta fizyczna
DOSTOSOWANIE WARUKÓW
¡
powiedz dziecku, Że masz zamiar go
dotknĄĆ, zanim to zrobisz
¡
BodŹce werbalne
(osobista zachĘta)
¡
Modelowanie
(demonstrowanie)
¡
Wskazówki sensoryczne
(proprioceptory)
¡
Manipulacja dotykowa
(dotykanie )
¡
Asysta fizyczna
¡
Dostosowanie warunków uczenia siĘ
¡
Dostarczanie informacji zwrotnych
¡
próbowaĆ, gdy tylko to moŻliwe,
minimalizowaĆ asystĘ do „normalnych”
znaków dotykowych
Uczenie przykład
UczĄc osobĘ niewidomĄ, jak rzuciĆ piłkĘ,
naleŻy wykorzystaĆ metodĘ kroków:
Hipoterapia
¡
W parze
, jeden za drugim: osoba stojĄca za
uczĄcym siĘ ustawia wysoko łokieĆ i stymuluje
ruch rĘki osoby niewidomej
¡
Prócz terapii ruchem konia stosuje siĘ szereg
róŻnorodnych ĆwiczeŃ, majĄcych na celu kształtowanie
prawidłowej postawy, prawidłowe trzymanie głowy
(waŻne u dzieci niewidomych, które nie majĄ punktu
zaczepienia dla oczu i głowa im wprost zwisa),
normalizacjĘ napiĘcia miĘŚni, wzmocnienie siły miĘŚni,
poprawa ruchomoŚci miednicy, zwiĘkszenie zakresu
ruchliwoŚci stawów, kształcenie zmysłu równowagi,
Ćwiczenie koordynacji i orientacji przestrzennej. Jednym
z warunków powodzenia w rehabilitacji jest
systematycznoŚĆ i długotrwałoŚĆ, a jej zaprzestanie
prowadzi do regresu i – w przypadku dzieci w okresie
rozwoju – do nasilenia nieprawidłowych nawyków i
pogłĘbienia nieprawidłowoŚci rozwojowych.
¡
Wzmocnienie kontroli sensorycznej
rzutu
poprzez asystĘ fizycznĄ: osoba z problemami w
widzeniu trzyma linĘ z wĘzłem w rĘce, którĄ
rzuca, podczas gdy osoba stojĄca za niĄ trzyma
drugi koniec liny i ostroŻnie oporuje ruch
rzucajĄcego w celu zwiĘkszenia propriocepcji
ustawienia rĘki w trakcie całego ruchu.
2
20100509
Lina asekurujĄca
Lina asekurujĄca
¡
Dobrze naprĘŻona lina przymocowana do
Ścian sali gimnastycznej, słupków na
podwórku lub na boisku.
¡
Na linie moŻe byĆ zamocowany uchwyt,
pĘtla aby dziecko nie chwytało
bezpoŚrednio liny
¡
Ok. 0,5 m przed koŃcem powinien byĆ
ostrzegawczy wĘzeł i zmiana powierzchni
podłogi aby zabezpieczyĆ przed
wpadniĘciem na ŚcianĘ
KorzyŚci
MoŻliwoŚĆ biegania w dowolnym
momencie bez pomocy osób trzecich
Prawie pełen zakres ruchu koŃczyn
górnych – prawidłowy krok
moŻliwoŚĆ biegania sztafetowego wraz ze
zdrowymi rówieŚnikami.
WidzĄcy przewodnik
WidzĄcy przewodnik
¡
Osoba niedowidzĄca trzyma za łokieĆ
przewodnika idĄcego około pół kroku
przed niĄ, moŻliwe jest takŻe trzymanie
rĘki na barku przewodnika bĄdŹ trzymanie
siĘ za rĘce. W przypadku osoby z
niecałkowitĄ utratĄ wzroku moŻe to byĆ
samodzielny marsz za jasno ubranym
przewodnikiem.
Zalety
¢
zmniejszony niepokój
¢
naturalny chód z prawidłowym ruchem
koŃczyn górnych
¢
umiejĘtnoŚci społeczne i towarzyskie
Linka asekuracyjna
Linka asekuracyjna
¡
Osoba niewidzĄca i przewodnik zwiĄzani
sĄ (bĄdŹ trzymajĄ) linkĘ, sznurowadło,
rĘcznik
¡
JeŻeli pojawia siĘ niebezpieczeŃstwo
przewodnik skraca linkĘ
¡
WaŻne jest aby przewodnik był w stanie
biec szybciej niŻ osoba niewidzĄca
KorzyŚci:
¢
wiĘksza swoboda niewidzĄcego
¢
wiĘksze poczucie niezaleŻnoŚci
¢
poza tym wszystkie zalety biegania
z przewodnikiem
3
20100509
Kierowanie głosem
Bieganie samodzielne
¡
Osoba kierujĄca głosem albo stoi na
koŃcu sali gimnastycznej, bieŻni albo
biegnie obok
¡
WiĘksza swoboda i niezaleŻnoŚĆ osoby
niewidzĄcej, własne tempo
¡
Zupełnie naturalne ruchy.
¡
Znane bezpieczne warunki
¡
Pełna swoboda i naturalny ruch
¡
Poczucie normalnoŚci
Bieganie na bieŻni
Jazda na rowerze
¡
Brak ograniczeŃ zwiĄzanych z narzĄdem
wzroku
¡
Stosunkowo łatwa dostĘpnoŚĆ bieŻni
¡
MoŻliwoŚĆ regulacji tempa
¡
Pełne bezpieczeŃstwo
¡
Przy zachowanym resztkowym widzeniu
moŻliwa samodzielna jazda na rowerze w
spokojnym i bezpiecznym miejscu bĄdŹ po
torze
¡
Wskazana obecnoŚĆ osób widzĄcych,
które mogĄ zabezpieczaĆ
¡
DuŻe poczucie niezaleŻnoŚci
Tandem
Podwójny rower równoległy
¡
Osoba widzĄca z przodu
¡
BezpieczeŃstwo
¡
JadĄcy obok siebie
¡
Bardziej stabilne
¡
Socjalizacja
¡
Konieczne uzgodnienie sygnałów przed
zatrzymaniem, przed skrĘtem
¡
Szczególnie korzystne dla tych z głucho-
niemotĄ i upoŚledzeniem wzroku
¡
Lepsza komunikacja miĘdzy partnerami
4
20100509
Rower stacjonarny
PŁYWANIE
¡
Bezpieczne
¡
Wygodne
¡
Normalne
¡
Proste
¡
MoŻliwoŚĆ ustawienia zwykłego roweru na
odpowiednich rolkach aby wykorzystywaĆ
go w pomieszczeniu
¡
W basenie, oznaczenia dryfujĄcymi
bojkami linami orientacyjnymi
¡
Poprawa koordynacji ruchowej, poprawa
poczucia równowagi
¡
Korzystne pływanie z deskĄ
¡
Sygnalizacja koŃca basenu
Trening stacyjny
Trening stacyjny
¡
Czas na dokładne zapoznanie siĘ z
urzĄdzeniem – dotykanie go, przyjrzenie
siĘ z bardzo bliska
¡
Dokładny instruktaŻ, połĄczony z ustnym
omówieniem ruchów i wykorzystywanych
miĘŚni
¡
Wyprobowanie wszystkich ĆwiczeŃ pod
kontrolĄ instruktora
¡
Bardzo dokładny opis pismem Brailla
¡
Oznaczenie zakresu ruchu
poszczególnych urzĄdzeŃ zmianĄ
struktury podłogi, linami
¡
Opisy włĄczników poszczególnych
urzĄdzeŃ pismem Brailla
¡
Oznaczenie kolejnoŚci urzĄdzeŃ
Trening areobowy
Ćwiczenia w domu
¡
Low impact areobic
¡
Ćwiczenia na stopniu
¡
High impact areobic ( podskoki obunóŻ)
¡
Wszystkie ruchy powinny byĆ dokładnie
wyjaŚnione, zademonstrowane, pokazane
przez instruktora,
¡
Ćwiczenia ze skakankĄ, łatwe, tanie,
regulacja tempa
¡
Poprawia zwinnoŚĆ, poczucie równowagi,
siłĘ miĘŚniowĄ, wytrzymałoŚĆ
¡
MoŻe byĆ wykonywane przy muzyce, w
towarzystwie
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]