wych do mlosci, pliki tekstowe

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jest to przedruk z miesiħcznika áKATECHETAÑ 12/2001
na co redakcja wyraziþa imiennĢ zgodħ
SS
Wychowanie seksualne mþodego pokolenia jest ĻciĻle powiĢzane z aktualnĢ sytuacjĢ spoþecznĢ.
Uwarunkowania zewnħtrzne mogĢ uþatwiaę lub utrudniaę rodzicom, katechetom i innym wychowawcom
formowanie dojrzaþej postawy wobec seksualnoĻci u dzieci i mþodzieŇy. Niestety, wspþczesny kontekst
spoþeczny jest bardzo niekorzystny w tym wzglħdzie. Wynika to przede wszystkim z niechħtnych maþŇeıstwu i
rodzinie naciskw i
SĢdzħ, Ňe decydujĢce sĢ w tym wzglħdzie W wiħkszoĻci paıstw Europy dominujĢcĢ rolħ
odgrywajĢ obecnie partie lewicowe. TakŇe w tych krajach, w ktrych nie sprawujĢ one wþadzy, wywierajĢ
zwykle najwiħkszy wpþyw na Ļrodki spoþecznego przekazu, a przez to na formowanie opinii publicznej i stan-
dardw ápoprawnoĻci politycznej". Partie lewicowe, ktre z definicji dĢŇĢ do sytuacji, w ktrej paıstwo decyduje
o niemal wszystkich sferach ludzkiego Ňycia i dziaþania, zdajĢ sobie sprawħ, ze istniejĢ dwa podstawowe
fundamenty niezaleŇnoĻci obywateli od paıstwa i od politykw: rodzina oraz wþasnoĻę prywatna. Z tego wþaĻnie
wzglħdu Lenin i jego nastħpcy walczyli zarwno z rodzinĢ, jak i z wþasnoĻciĢ prywatnĢ. Wspþczesne partie
lewicowe nie sprzeciwiajĢ siħ juŇ wþasnoĻci prywatnej, gdyŇ one same dysponujĢ obecnie ogromnymi
majĢtkami. W tej sytuacji tym bardziej koncentrujĢ siħ na walce z rodzinĢ, gdyŇ nierozerwalne maþŇeıstwo i
silna rodzina jest przez nich postrzegana jako powaŇna przeszkoda w osiĢgniħciu przyjħtych celw politycznych.
Walka z rodzinĢ przybiera roŇne formy. Przejawia siħ m. in. w nadproporcjonalnym ukazywaniu rodzin
zaburzonych i patologicznych oraz przemocy domowej, na promowaniu tzw. áwolnych zwiĢzkw", czyli
zwiĢzkw nietrwaþych i niepþodnych, na legalizowaniu zwiĢzkw homoseksualnych, na wspieraniu ruchw
feministycznych, ktre forsujĢ ideaþ kobiety wrogi maþŇeıstwu i rodzinie.
Drugim - obok powodw politycznych - powodem walki z rodzina sĢ . Na szczħĻliwej
i trwaþej rodzinie nie moŇna wiele zarobię. W takiej rodzinie nie naduŇywa siħ alkoholu, nie kupuje siħ
narkotykw, pornografii czy Ļrodkw antykoncepcyjnych. SzczħĻliwe i trwale rodziny nie poddajĢ siħ naciskom
mody i reklamy, ktra prbuje wzbudzię sztuczne potrzeby w kaŇdej dziedzinie Ňycia, np. w odniesieniu do
sposobw ubierania siħ, wyposaŇenia domu, spħdzania wolnego czasu czy wakacji. Wiele moŇna natomiast
zarobię na rodzinach, ktre przeŇywajĢ kryzys lub na ludziach, ktrzy prbujĢ Ňyę poza rodzinĢ. Na takich oso-
bach i Ļrodowiskach zarabiajĢ psycholodzy i psychiatrzy, lekarze i adwokaci, przemysþ alkoholowy,
antykoncepcyjny, aborcyjny, pornograficzny, itd. Polityczne i ekonomiczne naciski antyrodzinne wzmacniajĢ siħ
wzajemnie. Dzieje siħ tak dlatego, Ňe we wspþczesnych demokracjach, opartych na dyktaturze pieniĢdza,
znaczenie politykw zaleŇy w bardzo duŇym stopniu od Ļrodkw materialnych, jakimi dysponujĢ. Z drugiej
strony Ļrodowiska ekonomiczne potrzebujĢ wsparcia politykw (zwþaszcza w postaci okreĻlonych regulacji
prawnych), aby zarabiaę coraz wiħksze pieniĢdze.
Trzecim frontem walki z rodzinĢ sĢ uwarunkowania . Chodzi tu zwþaszcza o promowanie przez
wiħkszoĻę Ļrodkw spoþecznego przekazu Î ale takŇe przez wielu pedagogw, psychologw, socjologw i
wychowawcw - . DominujĢce obecnie zawħŇenie antropologiczne pole-
ga na eksponowaniu w czþowieku gþwnie jego cielesnoĻci, emocjonalnoĻci oraz subiektywnych przekonaı, a
zatem tych sfer, w ktrych czþowiek nie jest w stanie zrozumieę samego siebie ani zajĢę dojrzalej postawy
wobec siebie i innych ludzi. Z kolei naiwnoĻę w promowanej wspþczeĻnie wizji czþowieka polega na
sugerowaniu, Ňe czþowiek rozwija siħ spontanicznie i Ňe moŇe byę szczħĻliwy takŇe wtedy, gdy interesuje go
wyþĢcznie osiĢgniħcie doraŅnej przyjemnoĻci czy koncentrowanie siħ na samym sobie; zwþaszcza na swoich
cielesnych oraz emocjonalnych doznaniach i potrzebach. Promowanie tego typu wizji czþowieka ze zrozumiaþych
Strona 1/6
Jest to przedruk z miesiħcznika áKATECHETAÑ 12/2001
na co redakcja wyraziþa imiennĢ zgodħ
wzglħdw prowadzi do walki z maþŇeıstwem i rodzinĢ, gdyŇ obie te formy Ňycia oparte sĢ na miþoĻci i
odpowiedzialnoĻci.
Istotnym elementem aktualnego kontekstu kulturowego, ktry prowadzi do walki z maþŇeıstwem i rodzinĢ,
jest aktywnoĻę skrajnego, . Wbrew swej nazwie, dominujĢcy nurt feminizmu nie
broni kobiety, lecz jedynie wþasnej ideologii. Wbrew pozorom jest to ideologia antykobieca, gdyŇ nie prowadzi
do tego, by chronię kobiety w ich kobiecoĻci lecz zakþada, Ňe kobiety w swoim zachowaniu i funkcjach
spoþecznych powinny naĻladowaę mħŇczyzn. Ponadto wspþczesny feminizm jest ruchem rasistowskim i bardzo
nietolerancyjnym, gdyŇ faworyzuje wyþĢcznie promowany przez siebie model kobiety. Chodzi tu oczywiĻcie o
model kobiety áwyzwolonej" od wiħzi maþŇeıskich i rodzicielskich. W swoich wystĢpieniach feministki ignorujĢ, a
czasem wrħcz poniŇajĢ te kobiety, ktre sĢ szczħĻliwymi Ňonami i matkami, ktre broniĢ rodziny i ktre nie
chcĢ redukowaę swojej kobiecoĻci do naĻladowania postaw i zachowaı typowych dla mħŇczyzn. Ponadto
charakterystycznĢ cechĢ feministek jest to, Ňe okazujĢ one zdumiewajĢca na najbardziej nawet ewidentne i
bolesne formy poniŇania kobiecoĻci, np. w postaci komercjalizacji kobiety (prostytucja) czy komercjalizacji ko-
biecego ciaþa (pornografia). W ten sposb potwierdzajĢ, Ňe ich celem nie jest troska o kobietħ, lecz posþuszne
wypeþnianie roli, jakĢ okreĻlone Ļrodowiska polityczne i ekonomiczne wyznaczyþy ruchom feministycznym w
ramach programu budowania spoþeczeıstwa bez maþŇeıstwa i rodziny.
Zdecydowanie negatywnym dla maþŇeıstwa i rodziny czynnikiem kulturowym jest ponadto oraz
zwiĢzana z nim Ňycia spoþecznego. Wspþczesny ateizm jest doskonale zorganizowany politycznie i
dziħki temu nieliczni niewierzĢcy potrafiĢ skutecznie blokowaę prawa i przekonania wiħkszoĻci ludzi wierzĢcych.
Tymczasem monogamiczne maþŇeıstwo oraz nierozerwalna miþoĻę maþŇeıska, to nie wymysþ czþowieka, lecz
zamysþ Boga, ktry wskazuje czþowiekowi optymalnĢ wiħŅ miedzy kobietĢ a mħŇczyznĢ i ktry swoim
bþogosþawieıstwem pomaga maþŇonkom i rodzicom w wiernej realizacji tego zamysþu. Ludziom niewierzĢcym
lub tym, ktrzy ŇyjĢ w zlaicyzowanym Ļrodowisku, trudno jest dorastaę do miþoĻci `nierozerwalnej, wiernej i
pþodnej. W konsekwencji szukajĢ takich form wiħzi miħdzy kobietĢ a mħŇczyznĢ, ktre stawiajĢ mniejsze
wymagania.
SSS
Ci, ktrzy walczĢ z rodzinĢ (okreĻlone partie polityczne, lobby finansowe, ruchy feministyczne, mass media)
dysponujĢ wieloma narzħdziami do realizacji swoich celw. Jednym z uprzywilejowanych sposobw walki z
maþŇeıstwem i rodzinĢ jest edukacja seksualna. Promowanie okreĻlonych sposobw rozumienia ludzkiej
seksualnoĻci oraz okreĻlonych postaw w tej dziedzinie zostaþo przez wyŇej wymienione Ļrodowiska caþkowicie
podporzĢdkowane przyjħtej przez siebie ideologii, kosztem dobra wychowankw oraz kosztem obiektywnej
prawdy. W konsekwencji Ļrodowiska zwalczajĢce rodzinħ promujĢ taki rodzaj myĻlenia o ludzkiej seksualnoĻci,
ktry odrywa jĢ od miþoĻci maþŇeıskiej i rodzicielskiej. Zupeþnie paradoksalnym faktem jest to, Ňe ci, ktrzy ze
wzglħdw ideologicznych walczĢ z maþŇeıstwem i rodzinĢ oraz konsekwentnie dĢŇĢ do tego, by dostosowaę
edukacjħ seksualnĢ do przyjħtych zaþoŇeı ideologicznych, czħsto zarzucajĢ... ideologiczne podejĻcie do
wychowania seksualnego KoĻcioþowi katolickiemu oraz wszystkim Ļrodowiskom, ktre z realizmem i
odpowiedzialnoĻciĢ odnoszĢ siħ do tej sfery ludzkiego Ňycia! Podobnie jak w wielu innych dziedzinach Ňycia
Ļrodowiska lewicowe i laickie stosujĢ ulubionĢ przez siebie strategiħ áucieczki do przoduÑ.
Jednak prawda broni siħ siþĢ samej prawdy. ĺrodowiska, ktre ze wzglħdw ideologicznych manipulujĢ
edukacjĢ seksualnĢ, skazujĢ samych siebie na koniecznoĻę uciekania od najbardziej nawet podstawowych
prawd, dotyczĢcych ludzkiej seksualnoĻci. Wymieımy choęby niektre z tych oczywistych prawd i faktw
Strona 2/6
Jest to przedruk z miesiħcznika áKATECHETAÑ 12/2001
na co redakcja wyraziþa imiennĢ zgodħ
empirycznych, ktre Ļrodowiska zwalczajĢce rodzinħ starajĢ siħ konsekwentnie ignorowaę oraz Ļwiadomie
ukrywaÄ™ przed wychowankami:
•
czþowiek - w przeciwieıstwie do zwierzĢt - nie podlega w sferze seksualnej dyktaturze popħdw. Jest w
stanie kierowaę swojĢ seksualnoĻciĢ mocĢ wþasnej ĻwiadomoĻci i wolnoĻci. Nie musi zatem ákierowaę"
swoja seksualnoĻciĢ i pþodnoĻciĢ za pomocĢ Ļrodkw antykoncepcyjnych tak, jak nie musi ákierowaę"
swoimi emocjami za pomocĢ alkoholu czy narkotykw;
•
seksualnoĻę moŇe staę siħ dla czþowieka Ņrdþem szczħĻcia lub nieszczħĻcia. MoŇe byę miejscem
wyraŇania miþoĻci i przekazywania Ňycia, ale teŇ moŇe staę siħ miejscem wyraŇania przemocy (np. gwaþt,
seksualne wykorzystywanie nieletnich) oraz przekazywania Ļmierci (np. choroba AIDS, aborcja). Z tego
wzglħdu konieczne jest pomaganie wychowankom, by zrozumieli sens ludzkiej seksualnoĻci oraz by
uczuli siħ dyscypliny i odpowiedzialnoĻci w tej dziedzinie;
•
sposb przeŇywania i wyraŇania seksualnoĻci nie jest prywatnĢ sprawĢ danego czþowieka. Niedojrzale
przeŇywana i wyraŇana seksualnoĻę moŇe bowiem powodowaę aŇ tak bardzo drastyczne krzywdy, Ňe
wiele zachowaı seksualnych jest zakazanych kodeksem karnym, a nie tylko normami moralnymi czy
religijnymi;
•
twierdzenie, Ňe sensem seksualnoĻci jest doraŅna przyjemnoĻę, prowadzi do uzaleŇnieı i przestħpstw w
sferze seksualnej. Prowadzi takŇe do zaburzonych postaw winnych dziedzinach Ňycia. Ponad 100 lat
temu Freud zauwaŇyþ, Ňe kierowanie siħ zasadĢ przyjemnoĻci jest charakterystyczne dla dzieci i ludzi
niedojrzaþych psychicznie. Ludzie dojrzali psychicznie kierujĢ siħ zasadĢ realizmu. Dotyczy to rwnieŇ
sfery seksualnej;
•
stosowanie antykoncepcji (takŇe w formie prezerwatywy) nigdy nie gwarantuje ábezpiecznego" seksu.
Zawsze natomiast powoduje rosnĢca liczbħ niedojrzaþych zachowaı seksualnych oraz lekcewaŇenie
ludzkiego Ňycia. Nic poza miþoĻciĢ i odpowiedzialnoĻciĢ nie moŇe gwarantowaę czþowiekowi dojrzaþoĻci i
bezpieczeıstwa w sferze seksualnej;
•
jedynie wzajemna wiernoĻę maþŇonkw stanowi w peþni skuteczne zabezpieczenie przed wirusem HIV i
chorobĢ AIDS w kontekĻcie wspþŇycia seksualnego;
•
antykoncepcja jest nieodpowiedzialnĢ metodĢ dĢŇenia do odpowiedzialnego rodzicielstwa, gdyŇ w
wiħkszoĻci przypadkw szkodzi zdrowiu, oznacza rezygnacjħ z kierowania seksualnoĻciĢ wþasnĢ mocĢ
oraz oszukuje, gdyŇ sugeruje, Ňe wspþŇycie seksualne moŇe mieę niepoŇĢdane konsekwencje jedynie w
sferze cielesnej. Tymczasem Ňadna forma antykoncepcji nie chroni przed bolesnymi konsekwencjami
psychicznymi, moralnymi i spoþecznymi niedojrzaþych zachowaı seksualnych (nie chroni zatem, np.
przed zranieniami i lekami emocjonalnymi, przed poczuciem winy czy krzywdy, przed zerwanymi
wiħziami z samym sobĢ, z drugim czþowiekiem i z Bogiem);
•
aborcja nie jest wyrazem troski o kobiety, gdyŇ to wþaĻnie kobiety - obok niemowlĢt zabitych w fazie
prenatalnej sĢ najwiħkszymi ofiarami aborcji. PonoszĢ drastyczne konsekwencje fizyczne, psychiczne i
moralne, udokumentowane licznymi badaniami naukowymi;
•
aborcja nie ma nic wsplnego z prawem kobiet do decydowania o tym, czy chcĢ byę matkami, gdyŇ
dotyczy ona wyþĢcznie tych kobiet, ktre juŇ sĢ matkami i ktre stojĢ w obliczu zupeþnie innej
alternatywy: byę matkĢ dziecka Ňywego czy teŇ matkĢ dziecka zabitego;
Wymienione prawdy o ludzkiej seksualnoĻci, to tylko przykþady tych faktw i aspektw, ktre starajĢ siħ
ignorowaę i ukrywaę Ļrodowiska posþugujĢce siħ edukacjĢ seksualnĢ dla osiĢgniħcia swoich celw
ideologicznych. W czasie moich czħstych spotkaı z mþodzieŇĢ roŇnych szkþ osobiĻcie przekonujħ siħ, jak wiele
mitw przyjmujĢ mþodzi za prawdħ oraz jak wiele niewygodnych dla wspþczesnej propagandy aspektw
ludzkiej seksualnoĻci jest dla nich tematem tabu albo sferĢ zupeþnej ignorancji (np. cyklicznoĻę pþodnoĻci pary
Strona 3/6
Jest to przedruk z miesiħcznika áKATECHETAÑ 12/2001
na co redakcja wyraziþa imiennĢ zgodħ
ludzkiej i naturalne metody regulacji poczħę). Z drugiej strony przekonujħ siħ, Ňe mþodzi stosunkowo þatwo
potrafiĢ zdystansowaę siħ od promowanych mitw, jeĻli tylko pomoŇemy im myĻleę w sposb krytyczny, precy-
zyjny i konkretny. JeĻli np. otrzymajĢ informacjħ, Ňe u dziewczĢt 18 - letnich i mþodszych aborcja powoduje
wzrost iloĻci raka piersi o 300% (por. wyniki badaı na Wydziale Medycyny Uniwersytetu w Seatlle w latach
1991-1995), to wyzwalajĢ siħ oni z naiwnego przekonania, Ňe dobrze przeprowadzona aborcja nie powoduje
szkd -zdrowotnych. Odpowiedzialni wychowawcy wcale nie stojĢ zatem na straconych pozycjach. Musza byę
jednak o wiele bardziej kompetentni i precyzyjni od tych, ktrzy prbujĢ manipulowaę mþodzieŇĢ i ukazywaę
zawħŇonĢ i wypaczonĢ wizjħ ludzkiej seksualnoĻci.
SSS
DominujĢce obecnie trendy spoþeczno - polityczne i kulturowe walczĢ z trwaþym maþŇeıstwem i silnĢ
rodzinĢ. Ci, ktrzy prbujĢ podporzĢdkowaę edukacjħ seksualnĢ przyjħtej przez siebie ideologii, wykorzystujĢ
niedojrzaþoĻę i naiwnoĻę mþodzieŇy. ZyskujĢ jej sympatiħ i zaufanie poprzez to, Ňe nie stawiajĢ mþodym Ňadnych
wymagaı i Ňe odwoþujĢ siħ do mile brzmiĢcych sloganw o wolnoĻci i tolerancji. Ponadto okazujĢ siħ mistrzami
w manipulowaniu jħzykiem i argumentami w odniesieniu do ludzkiej seksualnoĻci. ZdajĢ sobie sprawħ, Ňe aby
zmienię spoþeczeıstwo wedþug przyjħtych przez siebie kryteriw, trzeba najpierw zmienię znaczenie
podstawowych pojħę i manipulowaę ludzkĢ ĻwiadomoĻciĢ. W tej sytuacji chrzeĻcijaıscy rodzice stojĢ przed nie-
zwykle trudnym zadaniem w odniesieniu do wychowania seksualnego swoich dzieci. Z drugiej strony Ňadna
instytucja nie ma prawa ani teŇ nie jest w stanie zastĢpię rodziny w tym wzglħdzie. W konsekwencji ewentualne
zaniedbania ze strony rodzicw ich obowiĢzkw wychowawczych w dziedzinie wychowania seksualnego
prowadzĢ do wyjĢtkowo bolesnych i czħsto nieodwracalnych konsekwencji. Co zatem majĢ czynię rodzice, by
pomc swoim dzieciom w zrozumieniu sensu ludzkiej seksualnoĻci oraz w zajħciu dojrzalej postawy w tej
waŇnej dziedzinie Ňycia?
NiewĢtpliwie podstawowym zadaniem rodzicw jest troska o zbudowanie trwaþych wiħzi rodzinnych oraz
dojrzaþych relacji miħdzy poszczeglnymi czþonkami rodziny. Pragnħ przedstawię kilka szczegþowych wskazaı,
ktre wydajĢ mi siħ istotne w tym wzglħdzie. Po pierwsze, rodzice powinni tak siħ do siebie nawzajem odnosię,
by dzieci widzimy w nich nie tylko mamħ i tatħ, ale takŇe kobietħ i mħŇczyznħ. Oznacza to, Ňe rodzice powinni Î
takŇe w obecnoĻci crek i synw - okazywaę sobie czuþoĻę, radoĻę z fizycznej bliskoĻci, z wzajemnego dotyku, z
daru pþciowoĻci. Powinni ponadto dbaę o sytuacje i miejsca sprzyjajĢce wzajemnej intymnoĻci. Zadaniem
maþŇonkw jest rwnieŇ dbanie o wyglĢd zewnħtrzny i o to wszystko, co sprzyja ich erotycznej i seksualnej
atrakcyjnoĻci. W przeciwnym przypadku dzieci i mþodzieŇ mogĢ sĢdzię, Ňe erotyzm i seksualnoĻę sĢ atrakcyjne
jedynie przed i poza maþŇeıstwem, ale nie w ramach maþŇeıstwa.
Po drugie, rodzice powinni zdawaę sobie sprawħ z tego, Ňe pojawienie siħ dzieci nie oznacza, iŇ odtĢd
przestajĢ byę maþŇonkami, albo Ňe sĢ w mniejszym stopniu maþŇonkami. Zwþaszcza matkom grozi bþħdna
mentalnoĻę ápoĻwiecenia siħÑ dzieciom w taki sposb, Ňe prowadzi to do zaniechania troski o wþasnĢ kobiecoĻę
oraz o wiħzi z mħŇem jako mħŇczyznĢ. Matki powinny zatem pamiħtaę, Ňe najpierw sĢ Ňonami, Ňe maja
potrzebħ i prawo, by byę przez mħŇa dostrzegane w swej kobiecoĻci, obdarzane czuþoĻciĢ i zainteresowaniem
seksualnym. W przeciwnym przypadku ich zachowanie staje siħ negatywnym modelem zarwno dla crek, jak i
dla synw. Crki bowiem mogĢ dojĻę do przekonania, Ňe wychodzĢc za mĢŇ trĢcĢ coĻ waŇnego ze swojej ko-
biecoĻci oraz z seksualnej atrakcyjnoĻci. Z kolei synowie mogĢ mniej czy bardziej nieĻwiadomie uwaŇaę, Ňe
czuþoĻę okazuje siħ kobiecie gþwnie albo nawet jedynie przed zawarciem maþŇeıstwa.
Kolejnym zadaniem rodzicw jest tworzenie klimatu bezpieczeıstwa, zaufania i radoĻci. A to wszystko jest
owocem dojrzaþej miþoĻci. Rodzice powinni pamiħtaę, Ňe pierwszym sposobem wyraŇania miþoĻci wobec dzieci,
jest wzajemna miþoĻę maþŇonkw. Dopiero w kontekĻcie miþoĻci maþŇeıskiej dzieci majĢ szansħ upewniaę siħ,
Strona 4/6
Jest to przedruk z miesiħcznika áKATECHETAÑ 12/2001
na co redakcja wyraziþa imiennĢ zgodħ
Ňe sĢ kochane przez rodzicw i Ňe mogĢ byę spokojne o swojĢ przyszþoĻę. Gdy crki i synowie widzĢ, Ňe rodzice
obdarzajĢ miþoĻciĢ nie tylko swoje dzieci, ale takŇe siebie nawzajem, wtedy oceniajĢ maþŇeıstwo i Ňycie
rodzinne jako wielki skarb, lako coĻ najwaŇniejszego w Ňyciu. Jako coĻ znacznie waŇniejszego niŇ, np. doraŅne
zaspokojenie popħdu seksualnego. MajĢ zatem silnĢ i pozytywnĢ motywacjħ, by dobrze przygotowaę siħ do
zaþoŇenia wþasnej rodziny oraz by w okresie dostania czuwaę nad wþasnĢ seksualnoĻciĢ.
Harmonijne Ňycie maþŇeıskie i rodzinne, oparte na wiernej miþoĻci, na wzajemnym zaufaniu oraz na poczuciu
bezpieczeıstwa jest wielkĢ pomocĢ w wychowaniu seksualnym takŇe dlatego, Ňe w kontekĻcie szczħĻliwej
rodziny wychowankowie nie przeŇywajĢ takich napiħę, lħkw y niepokojw, z ktrymi nie potrafiliby sobie
poradzię. W konsekwencji nie majĢ wtedy potrzeby somatyzacji, czyli wyraŇania za pomocĢ ciaþa - w tym takŇe
za pomocĢ seksualnoĻci - swoich problemw psychicznych, moralnych czy duchowych. Rodzice powinni zdawaę
sobie sprawħ, Ňe czka seksualnoĻę posiada rwnieŇ funkcje pozaseksualne, czyli moŇe staę siħ pþaszczyznĢ
somatyzowania napiħę i problemw. Innymi sþowy rodzice powinni byę Ļwiadomi, Ňe dla tych dzieci i nastolatk-
w, ktrzy z jakiejkolwiek przyczyny przeŇywajĢ silne lħki i konflikty, seksualnoĻę staje siħ patologicznie
atrakcyjna, gdyŇ wydaje siħ prostym sposobem na reagowanie bieŇĢcych napiħę oraz þatwĢ drogĢ do
osiĢgniħcia szczħĻcia, za ktrym ktoĻ bardzo tħskni, gdyŇ tu i teraz czuje siħ kimĻ nieszczħĻliwym.
Kolejne zadanie rodzicw polega na uczeniu swoich dzieci dyscypliny i odpowiedzialnoĻci we wszystkich
dziedzinach Ňycia. JeĻli bowiem ktoĻ z wychowankw stawia sobie wymagaı i nie czuwa nad swoim
zachowaniem, np. w odniesieniu do lenistwa, odŇywiania, systematycznej nauki czy rozsĢdnego korzystania z
telewizji, ten bħdzie miaþ tym wiħksze trudnoĻę z czuwaniem nad wþasnĢ seksualnoĻciĢ, ktra dysponuje
potħŇnĢ silĢ biologicznĢ (popħd) i emocjonalnĢ (zwþaszcza okresie zakochania).
Dopiero wtedy, gdy rodzicom uda siħ w duŇym stopniu zrealizowaę powyŇsze wskazania, mogĢ okazaę siħ
skuteczne i owocne bezpoĻrednie rozmowy na temat ludzkiej seksualnoĻci oraz na temat kryteriw dojrzaþoĻci
w tej dziedzinie. Najlepiej jest podejmowaÄ™ takie rozmowy wtedy, gdy w sposb spontaniczny i naturalny
pojawia siħ ku temu bodziec czy okazja, np. wtedy, gdy ktoĻ z crek czy synw stawia konkretne pytanie o
sprawy seksualne, albo gdy rozumuje lub postħpuje w sposb budzĢcy niepokj. DobrĢ okazjĢ do spontanicznej
rozmowy jest takŇe wsplnie oglĢdany film na temat wiħzi kobiety i mħŇczyzny czy wsplnie przeczytany
artykuþ na ten temat. W ten sposb rodzice pomagajĢ nastolatkom w odrŇnianiu postaw i przekonaı
wartoĻciowych od tych, ktre sĢ bþħdne czy wrħcz demoralizujĢce. Jest to istotne zwþaszcza wtedy, gdy mþodzi
siħgajĢ po te czasopisma, ktre promujĢ wypaczone czy zupeþnie patologiczne postawy wobec seksualnoĻci.
Jeden z tatusiw opowiedziaþ mi, Ňe nie musiaþ zabraniaę swojej czternastoletniej crce czytania tego typu
czasopism. Wystarczyþo, Ňe przeanalizowaþ z niĢ spokojnie treĻę jednego z numerw pisma i powiedziaþ crce,
Ňe w jego oczach jest ona zbyt mĢdra i szlachetna, by czytaę tego typu treĻci.
Pragnħ zasygnalizowaę jeszcze jedno waŇne zagadnienie. OtŇ czħĻę spoĻrd tych rodzicw, ktrzy w swojej
ludzkiej sþaboĻci nie w peþni respektowali, czy nadal nie w peþni respektujĢ wþasne przekonania i zasady
moralne w odniesieniu do seksualnoĻci, przeŇywajĢ wĢtpliwoĻci, czy w tej sytuacji majĢ prawo stawiaę swoim
dzieciom jasne zasady i wymagania. OdpowiedŅ jest oczywista: rodzice ci mogĢ to czynię, jeĻli tylko speþniajĢ
dwa warunki: znajĢ prawdħ o ludzkiej seksualnoĻci i kochajĢ swoje dzieci. Wtedy wiedzĢ, jakie wymagania
stawiaę swoim synom i crkom, a z drugiej strony nie majĢ nic przeciwko temu, by ich dzieci byty dojrzalsze i
szczħĻliwsze niŇ oni sami. OczywiĻcie optymalna sytuacja wychowawcza ma miejsce wtedy, gdy rodzice nie
tylko wiedzĢ, jaka jest optymalna postawa w dziedzinie seksualnej, ale gdy jednoczeĻnie sami postħpujĢ
zgodnie z wyznawanymi przez siebie zasadami oraz ideaþami. Jednak takŇe wtedy, gdy im siħ to nie udaje, nie
powinni daę siħ ázaszantaŇowaęÑ przez swoje dzieci i zrezygnowaę z mwienia im prawdy czy ze stawiania
wymagaı. Pamiħtajmy, Ňe w caþej historii ludzkoĻci tylko Jezus Chrystus mgþ powiedzieę swoim uczniom: nie
tylko sþuchajcie Mnie, ale takŇe w peþni naĻladujcie moje postħpowanie.
Strona 5/6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • telefongry.keep.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed