zawieszenie pneumatyczne, Zeszyty(2)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Serwis
Zawieszenia pneumatyczne – część 1
Regulacja wysokości zawieszenia w Audi A6
Budowa i zasada działania
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 242
Tylko do użytku wewnętrznego
Zawieszenia pneumatyczne o regulowanej wysokości
Ten zeszyt składa się z dwóch części:
Podstawy resorowania, tłumienia
i resorowania pneumatycznego
242_048
Regulacja wysokości zawieszenia w Audi A6
Tutaj opisano pneumatyczne zawieszenie osi
tylnej w Audi A6 Avant.
242_046
Pneumatyczne zawieszenie wszystkich
kół w Audi allroad zostało opisane
w zeszycie nr 243.
Dalsze informacje na temat
Audi allroad można znaleźć
w zeszycie nr 241.
242_067
Treść
Strona
Podstawy
Zawieszenie samochodu ............................................................................................................... 4
Resorowanie.................................................................................................................................... 6
Drgania nadwozia........................................................................................................................... 8
Parametry sprężyn........................................................................................................................ 12
Zawieszenie konwencjonalne bez regulacji wysokości ........................................................... 14
Podstawy resorowania pneumatycznego
Zawieszenie pneumatyczne o regulowanej wysokości ........................................................... 16
Parametry sprężyn pneumatycznych ........................................................................................ 21
Tłumienie drgań ........................................................................................................................... 23
Amortyzator (tłumik drgań) ........................................................................................................ 25
Amortyzator PDC ......................................................................................................................... 33
Regulacja wysokości zawieszenia w Audi A6
Budowa układu ............................................................................................................................ 38
Sprężyny pneumatyczne ............................................................................................................. 40
Zespół zasilający .......................................................................................................................... 42
Schemat pneumatyczny ............................................................................................................. 43
Sprężarka ...................................................................................................................................... 44
Osuszacz powietrza ..................................................................................................................... 47
Zawór upustowy N111 ................................................................................................................ 48
Zawory sprężyn N150 i N151....................................................................................................... 51
Czujnik wysokości zawieszenia G84 .......................................................................................... 52
Sterownik regulacji zawieszenia J197 ....................................................................................... 54
Lampka kontrolna regulacji zawieszenia K134 ......................................................................... 55
Schemat funkcjonalny ................................................................................................................ 56
Sygnały zewnętrzne .................................................................................................................... 57
Koncepcja regulacji ..................................................................................................................... 58
Szczególne przypadki regulacji ................................................................................................. 60
Nowość!
Uwaga!
Wskazówka!
Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia
budowę i zasadę działania układów i podzespołów.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją
naprawy!
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać
wyłącznie na podstawie aktualnej literatury serwisowej.
3
Podstawy
Zawieszenie samochodu
Gdy samochód jedzie po nierównościach,
na jego koła działają siły o charakterze
uderzeniowym. Zawieszenie i elementy
resorujące przenoszą te siły na nadwozie.
W zawieszeniu samochodu należy zawsze
odróżniać
elementy resorujÄ…ce
od
elementów
tłumiących
.
Przez prawidłowe współdziałanie tych
elementów można osiągnąć:
Zadaniem elementów resorujących jest
pochłanianie energii tych uderzeń, a więc
osłabianie sił działających na nadwozie.
242_003
Bezpieczeństwo jazdy
Stały kontakt koła z jezdnią, ważny dla
działania hamulców i układu kierowniczego.
Komfort jazdy
Zapobieganie nieprzyjemnym i szkodliwym
dla zdrowia obciążeniom, działającym na
pasażerów; ochrona delikatnego ładunku.
Niezawodność eksploatacji
Elementy samochodu sÄ… chronione przed
nadmiernym obciążeniem.
4
Podczas jazdy na nadwozie samochodu
działają nie tylko siły powodujące ruch w górę
i w dół, ale również siły, które wywołują ruch
i drgania w kierunku wszystkich trzech osi
samochodu.
Z tego względu ogromne znaczenie
ma właściwy dobór parametrów sprężyn
iamortyzatorów.
Oprócz kinematyki zawieszenia, na wartość
tych ruchów i drgań zasadniczy wpływ ma
resorowanie i tłumienie drgań samochodu.
oÅ› pionowa
oś wzdłużna
oÅ› poprzeczna
kołysanie wzdłużne
rzucanie boczne
242_048
kołysanie poprzeczne
zarzucanie
szarpanie
unoszenie i opadanie
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]