wymiana rozrządu X25XE, Vectra B różności
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WYMIANA ROZRZ
Ą
DU X25XE, X30XE
….popełnił crocos246…..
Rozpoczynamy od postawienia samochodu ja podstawkach/najazdach. Nie jest to mo
Ŝ
e konieczne
jednak
Ŝ
e bardzo ale to bardzo pomaga przy ustawianiu wału w GMP oraz pierwszym zało
Ŝ
eniu paska rozrz
ą
du
na koło z
ę
bate wału. Jak wida
ć
poni
Ŝ
ej ja wybrałem najazdy ze wzgl
ę
du na stabilno
ść
i bezpiecze
ń
stwo –
chodzi przecie
Ŝ
o to by wle
źć
pod spód a Oma troch
ę
wa
Ŝ
y ;)
W tre
ś
ci okre
ś
lenia „prawy” i „lewy” odnosz
ą
si
ę
do naszej pozycji przed samochodem, patrz
ą
c na
silnik.
Prac
ę
dobrze zacz
ąć
od odł
ą
czenia akumulatora i zaizolowania/zasłoni
ę
cia klem. Nast
ę
pnie dokonu-
jemy demonta
Ŝ
u elementów, które uniemo
Ŝ
liwiaj
ą
nam dost
ę
p do mechanizmu rozrz
ą
du. Osobi
ś
cie zawsze
demontuj
ę
całkowicie wszystko co mi przeszkadza i co da si
ę
zdemontowa
ć
gdy
Ŝ
nie uznaj
ę
odginania
i odci
ą
gania na sznurkach rurek i kabli etc… Miejsce pracy ma by
ć
czyste i uporz
ą
dkowane.
Zaczynamy oczywi
ś
cie od zdemontowania rezonatora dolotu, odkr
ę
camy opaski i nakr
ę
tki mocuj
ą
ce
rezonator, odpinamy kostki przepływomierza i czujnika temperatury powietrza oraz kostk
ę
zaworu MultiRAM.
Zdejmujemy przewody podci
ś
nienia, je
ś
li kto
ś
to robi po raz pierwszy albo ma słab
ą
pami
ęć
proponuj
ę
oznaczy
ć
ta
ś
m
ą
który przewód do czego – b
ę
dzie mniej stresów na koniec ;) Zdejmujemy te
Ŝ
cał
ą
obudow
ę
filtra powietrza. Wyjmuj
ąć
rezonator nale
Ŝ
y uwa
Ŝ
a
ć
na przykr
ę
cony do niego akumulator ci
ś
nienia gdy
Ŝ
jego
kró
ć
ce potrafi
ą
si
ę
łatwo złama
ć
i trzeba dzwoni
ć
do Borówki ;) Nast
ę
pnie zdejmujemy zawór i rurk
ę
powietrza
dodatkowego - po prawej i lewej zsuwamy opaski z przewodów elastycznych i po odkr
ę
ceniu nakr
ę
tki nr 10 od
wspornika przy alternatorze oraz nr 13 od wspornika pod zaworem wyjmujemy całe ustrojstwo. W przypadku
tego wspornika mocowanego pod
ś
rub
ą
alternatora pomocne b
ę
dzie poluzowanie górnej
ś
ruby alternatora,
Ŝ
eby
wspornik dał si
ę
odchyli
ć
w lewo.
Na zdj
ę
ciu brak górnego kolektora dolotowego i podszybia ale to przy okazji innej robótki było ;)
Przy „długim” dolocie trzeba zdemontowa
ć
górn
ą
cz
ęść
kolektora gdy
Ŝ
ogranicza dost
ę
p do rozrz
ą
du.
Zdejmujemy teraz korytko kablowe które przykr
ę
cone jest do obudowy rozrz
ą
du trzeba
ś
rubami (imbus 5 mm
o ile pami
ę
tam). Wcze
ś
niej jednak nale
Ŝ
y odkr
ę
ci
ć
przewody od alternatora (klucze 13 i 8 mm) i wysun
ąć
doln
ą
cz
ęść
pokrywy korytka (po odblokowaniu zaczepów zaznaczonych na zdj
ę
ciu ci
ą
gniemy do przodu) oraz
wypi
ąć
doln
ą
cz
ęść
korytka ze wspornika nad alternatorem (przez przesuni
ę
cie jej do tyłu). Cał
ą
wi
ą
zk
ę
kabli
wyjmujemy z korytka kładziemy po prawej na nadkolu
Ŝ
eby nam nie przeszkadzała.
Nast
ę
pnym krokiem jest poluzowanie
ś
rub kół pasowych na pompie wody, pompie wspomagania kie-
rownicy i kole pasowym wału. Po zdj
ę
ciu paska b
ę
dzie trudniej bo trzeba b
ę
dzie dodatkowo blokowa
ć
te koła ;)
Po poluzowaniu w/w
ś
rub zdejmujemy pasek odginaj
ą
c kluczem bodaj
Ŝ
e 15mm rolk
ę
napinacza. UWAGA na
dokładne zało
Ŝ
enie klucza na
ś
rub
ę
napinacza! Po zsuni
ę
ciu paska nale
Ŝ
y delikatnie opu
ś
ci
ć
napinacz do
poło
Ŝ
enia spoczynkowego. Zdarzyło mi si
ę
kiedy
ś
,
Ŝ
e klucz si
ę
zsun
ą
ł i napinacz z cał
ą
sił
ą
spr
ęŜ
yny doszedł
do skrajnego poło
Ŝ
enia. Efekt -> p
ę
kni
ę
ta obudowa napinacza -> BorówkaService.
Jak wida
ć
na zał
ą
czonym obrazku w zdj
ę
ciu obudowy rozrz
ą
du przeszkadzaj
ą
nam wszystkie kółka.
Zdejmujemy wi
ę
c je po kolei, wył
ą
czaj
ą
c kółko napinacza gdy
Ŝ
i tak b
ę
dziemy musieli zdemontowa
ć
cały
napinacz. Odkr
ę
camy wi
ę
c obudow
ę
napinacza. Jest przykr
ę
cony do głowicy dwoma
ś
rubami:
Na zdj
ę
ciu je wida
ć
, jednak w tym motorze kto
ś
wcze
ś
niej grzebał i zało
Ŝ
ył
ś
ruby z łbem sze
ś
ciok
ą
tnym.
W oryginale s
ą
TORX’y. W zwi
ą
zku z tym,
Ŝ
e dost
ę
p do nich jest lekko utrudniony widoczn
ą
rurk
ą
powietrza
dodatkowego pomocna b
ę
dzie długa i cienka nasadka,
Ŝ
eby „min
ąć
” rurk
ę
. Dodatkowo dla
ś
wi
ę
tego spokoju
w przyszło
ś
ci zamieniłem owe
ś
ruby na odpowiedniki z łbem imbusowym (cie
ń
szy klucz -> swoboda
manewru). Jak wida
ć
jedn
ą
ze
ś
rub mocowany jest wspornik korytka kablowego z którego chwil
ę
wcze
ś
niej
uwalniali
ś
my korytko
☺
.
Mo
Ŝ
emy ju
Ŝ
przyst
ą
pi
ć
do zdj
ę
cia pokrywy rozrz
ą
du po czym naszym oczom ukazuje si
ę
taki oto wi-
dok:
Teraz nale
Ŝ
ałoby ustawi
ć
rozrz
ą
d w odpowiedniej pozycji dlatego te
Ŝ
wykr
ę
camy wszystkie
ś
wiece (nie
zapominaj
ą
c o zapchaniu otworów w pokrywach kawałkami czystej g
ą
bki) i zakładamy na
ś
rub
ę
wału
grzechotk
ę
z nasadk
ą
torx nr bodaj
Ŝ
e 22. Kr
ę
c
ą
c wałem w prawo (i tylko w prawo – nie cofamy) ustawiamy
wał w pozycji GMP – na kole pasowym wału mamy znak który musi „zgra
ć
si
ę
” nam ze znaczkem na
obudowie pompy oleju. Dla lepszego uwidocznienia wspomogłem si
ę
kawałkiem ta
ś
my naklejonej na kole
równolegle przy znaku…
[ Pobierz całość w formacie PDF ]