wymiana przednich amoryzatorów laguna 1, Laguna 1PH1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Potrzebne narzędzia:- klucz do kół- lewarek- ściągacze do sprężyn- klucz oczkowy w rozmiarze 22- klucz oczkowy w rozmiarze 17- klucz nasadowy w rozmiarze 24 + grzechotka i solidne przedłużenie- drugi klucz w rozmiarze 24 do kontrowania- klucz nasadowy w rozmiarze 13- imbus pasujący do otworu w ladze amortyzatora- imbus pasujący do otworu w mocowaniu łącznika stabilizatora do amortyzatora- breszka, łyżka do opon lub inny płaski i sztywny kawał metalu- młotek- smar1. Zaciągamy ręczny i wrzucamy bieg.2. Otwieramy maskę, zdejmujemy kapturek osłaniający śrubę i kluczem oczkowym nr 22 luzujemy ją.Wystarczy, żeby się ruszyła (może się zacząć kręcić razem z całą lagą, ale to nic - łatwiej jest jąpoluzować teraz niż mając całą kolumnę wyjętą z mocowań).3. Luzujemy koło, podnosimy auto na lewarku i zdejmujemy koło.4. Ostrożnie wyjmujemy z mocowań przewód do czujnika ABS'u i przewód hamulcowy (z tyłuamortyzatora)5. Kluczem nr 17 łapiemy za nakrętkę łącznika stabilizatora i kontrujemy imbusem wetkniętym wśrodek:6. Łyżką do opon odginamy stabilizator (na dole zapieramy go o półoś) i wyjmujemy górnemocowanie z amortyzatora.7. Łapiemy za klucz nasadowy lub oczkowy w rozmiarze 24 (inny się prawdopodobnie będzie ślizgał)i zabieramy się za nakrętki mocowania amortyzatora do zwrotnicy (tutaj przyda się dłuuugaprzedłużka - ja używałem rury o długości 120 cm)8. Skręcamy sprężyny ściągaczami:9. Wybijamy śruby z mocowania amortyzatora:10. Odkręcamy górne mocowanie poduszki amortyzatora - kluczem 13:11. Delikatnie wyjmujemy całą kolumnę McPersona sprawdzając czy haki na amortyzatorze niezaplątały się w przewody i odkładamy ją na ziemię:12. Łapiemy za nasadową 22-kę i kontrując imbusem rozkręcamy kolumnę (dzięki temu, żepoluzowaliśmy nakrętkę jeszcze na aucie teraz będzie łatwo ją zdjąć). NALEŻY DOKŁADNIESPRAWDZIĆ STAN ŚCIĄGACZY! Jeżeli są zbyt mało ściągnięte sprężyna wyskoczy i może zrobićkrzywdę lub uszkodzić samochód!13. Odkładamy na bok poduszkę i wyjmujemy sprężynę z mocowań - teraz (o ile sprężyna idzie dowymiany) można powoli zdejmować ściągacze. Ważne, aby robić to równomiernie z obu stron. Pozdjęciu ściągaczy odkładamy sprężynę i jeżeli jest ona do wymiany zakładamy je na nową.14. Jeżeli interesuje nas łożysko dolne kolumny to zdejmujemy wszystkie gumowe osłony i dolnykielich amortyzatora. Pod kielichem znajdziemy okrągłe łożysko - jeżeli będzie zniszczone -rozpadnie się na 2 połowy i mogą posypać się kulki. Jeżeli jest zniszczone lepiej je wymienić.15. Składamy wszystkie elementy kolumny w całość (jeżeli zdejmowaliśmy osłony, łożysko i kielich).Zakładamy ściągacze na nową sprężynę lub łapiemy za starą ze ściągaczami i wkładamy w dolnemocowanie. Smarujemy gwint amortyzatora. Zakładamy poduszkę, podkładkę i nakrętkę. Kontrującimbusem dokręcamy.16. Wkładamy kolumnę w górne otwory i przyłapujemy nakrętkami starając się nie wychylać zbytmocno zwrotnicy, by nie wyjąć półosi ze skrzyni.17. Wkręcamy śruby w odwrotnej kolejności smarując je. Zakładamy przewody w ich mocowania iprzykręcamy łącznik stabilizatora.18. Zakładamy koło, przykręcamy je i opuszczamy auto.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]