wymiana zegarow w bbm, BBM
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wymiana zegarów w Brawce♥ na wersje po FL
(manual ex post- wiele miesięcy post…ale to znaczy ze sposób sprawdzony)
Sprawa wymiany zegarów w BBM- ach początkowo wydaje się skomplikowana,
szczególnie jeśli po telefonie do ASO „miły pan” uświadamia cię ze sprawa jest niemożliwa
do realizacji, bo znajduje się w nich ważna cześć uczestnicząca w samodiagnozie poduszki
powietrznej. Mnie to nie zniechęciło i raźno zabrałem się do pracy sięgając głęboko do źródeł
literatury fachowej:
- Zembiowicza
-niemieckiego opracowania „
So wirds gemacht, Fiat Bravo-Brava
”- znalezionego w
odmętach netu
-oraz schematów zaczerpniętych u południowych sąsiadów
Problemy i pytania jakie pojawiają się przed operacją zmiany:
¾
Czy będzie działać obrotomierz, skoro go nie mam? – tak jest instalacja do
obrotomierza .
¾
Czy elektroniczny wyświetlacz przebiegu pokarze aktualny stan licznika? – i tu
zaskoczenie …NIE! U mnie przebieg samochodu zmniejszył się ( choć nie mam
zamiaru nikogo nabierać na taki manewr jak na prawnika przystało, a przebieg i tak
jest zapisany w ECU) – wiec STAN LICZNIKA JEST ZAPISANY W NIM SAMYM!
¾
Co zrobić z niekompatybilnymi złączami w samochodach z przed i po FL?- tu
pojawił się pierwszy problem!!! Mimo usilnych starań nie udało mi się nabyć
odpowiednich złączy wiec wybrałem rozwiązanie przejściowe, które wykonane
solidnie okazało się być trwałe i niezawodne! – ale nadal czaka na poprawkę – zakup
oryginału.
¾
Jak zachowają się poszczególne kontrolki od urządzeń, których brak w moim
samochodzie?- to niestety są dwa rodzaje połączeń- kontrolki, które nie święcą gdy
brak urządzeń i takie które niestety uporczywie to robią !!! u mnie są to: ABS,
kontrolka zapięcia pasów- reszta jest OK.!
Rada ale nie sprawdzona jeszcze:
warto
pomyśleć nad odlutowaniem diod ( niestety nie ma tu żarówek) … no i przy okazji
założyć chromowane rameczki
☺
RETROSPEKTYWNE PRZEDSTAWIENIE POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ.
Przed przystąpieniem do działań OBOWIAZKOWO odłączyć akumulator- można trochę
odczekać- jak radzą niektórzy światli bywalcy forum- aby uniknąć błędu poduszki.
1.
demontaż zestawu wskaźników dla niewtajemniczonych- miejsca mocowania (
potrzebny klucz imbus )
Created by Leon ©
1
Radzę zabezpieczyć plastik nad kierownicą kawałkiem materiału bo łatwo zarysować.
Umiejscowienie śrub mocujących obudowę wskaźników.
Mocowanie przy
kratce nawiewu
Przy demontażu
plastikowej
obudowy wypiąć
wtyczkę od
elektrycznej
regulacji szyb.
Bezpośrednie mocowanie wskaźników.
Created by Leon ©
2
2.
Wymiana wskaźników.
Jak wspomniałem wskaźniki stosowane przed FL mają inne złącza korektowe niż po FL.
Dlatego koniecznym jest wymiana „kostek” na nowe, lub w przypadku ich braku
zastosowanie innego rozwiązania: połączeń poszczególnych pinów za pomocą małych
końcówek (zakupionych w sklepie car audio) i zabezpieczonych „koszulką termokurczliwą”-
może nie jest to „profi” ale się sprawdza (zaciski solidnie trzymają).
Złącza wskaźników po FL:
Konektor A- 18 pin
(odpowiednik
białego 18-to pinowego konektora z
wersji przed FL- licznik bez
obrotomierza silnik1.4 V12 ale też
dizel- wg Zembowicza liczniki z
manualnym przebiegiem mają aż trzy
konektory – wiec tu jest pole do popisu
dla szukających rozwiązań)
Konektor B-
26 pin- odpowiednik 20
pinowego.
Cały sekret sukcesu adaptacji zegarów tkwi wiec w dostosowaniu okablowania do nowych
zegarów, czyli wymaga rozpisania na funkcje.
Schemat 1.
Created by Leon ©
3
Konektor A – funkcje poszczególnych pinów i kolor przewodu (dla wersji 1.4 V12, ale
wszystkie inne maja takie same kolory, choć Włosi czasami się mylą- ot tak dla
rozrywki
☺
1. wolny
2. biało/czarny -połączenie z masą (przez jakiś przekaźnik wg schematu)
3. biało/czerwony (system zapłonowy)
4. wolny (1.4 V 12) zapłon w dizlu ( co widać na schemacie nr2)
5. brązowy – FIAT CODE
6. niebiesko/czarny – zapłon
7. szaro/czarny – kontrolka akumulatora
8. szaro/żółty - kontrolka oleju
9. wolny
10. wolny
11. wolny
12. pomarańczowy – do komputera w liczniku (od komputera sterującego wtryskiem)
13. czerwony – zasilanie * może być również kolor błękitno żółty wg schematu 2.
14 pomarańczowo/czarny- czujnik prędkości
15. szaro/biały – czujnik temperatury
16 wolny
17.szaro/brązowy – czujnik prędkość ( chyba do pomiaru przebytej drogi)
18. niebieski – obrotomierz
Konektor B
1.
wolny *1,2,3- kontrola świateł stopu ( u mnie brak)
2.
wolny
3.
wolny
4.
niebiesko/żółty – poduszka powietrzna ( radze solidnie zamocować bo błędy będą)
5.
wolny
6.
czarny – masa
7.
wolny
8.
błękitno/czarny – kierunek
9.
błękitny – kierunek
10.
wolny
11.
żółto/czarny – światła mijania
12.
zielono/czarny – światła drogowe
13.
biało/czarny – hamulec postojowy
14.
wolny
15.
wolny * kontrolka niedomkniętych drzwi- ja mam ale na zmienionych kablach wiec
nie podaje koloru…
16.
wolny j.w
17.
wolna
18.
żółto/czerwony – podświetlenie wskaźników
19.
czarny – masa
20.
szaro/czerwony- ( może być też szaro/żółty wg schematu- Włosi trochę mieszają z
kolorami)
21.
wolny ( czujnik temperatury zewnętrznej)
22.
czerwony (lub błękitno/czerwony) +12
Created by Leon ©
4
23.
fioletowo/czarny (lub czarny) masa
Dla dociekliwych schemat poszerzony wewnętrznych połączeń wskaźników a dla miłośników
języka Goethego trochę nazewnictwa :
3.
No i na koniec dla tych nieszczęśliwców jak ja co
nie posiądą wiedzy gdzie zdobyć oryginalne
konektory moje rozwiązanie problemu
Created by Leon ©
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]