wymiana oleju, instrukcje obslugi, Skutery-ogólne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->WYMIANA OLEJUJedną z prostszych czynności serwisowych, jakie możemy samodzielnie przeprowadzić przy swoimmotocyklu, jest wymiana oleju i jego filtra.Przed przystąpieniem do niej musimy zaopatrzyć się wfiltr przeznaczony do naszego modelu motocykla i odpowiednią ilość oleju. Nawet jeżeli niedokonujemy zakupu u dealera, możemy nie kłopotać się z zapamiętaniem symbolu naszego filtra.W większości profesjonalnych sklepów motocyklowych będziemy mogli liczyć na fachową obsługęi po podaniu modelu oraz rocznika naszego pupilka dostaniemy odpowiedni zamiennik. Wwiększości przypadków oryginalne filtry są droższe od tych niesygnowanych logo marki, mimo tojakością nie zawsze od nich odstają. Przy doborze filtra do naszego motocykla pamiętajmy, że niewystarczy, aby miał on podobne gabaryty.Spotkałem się kiedyś z przypadkiem, kiedy do Yamahy R1 wkręcono chromowany filtr odchoppera, który na oko nie różnił się niczym od oryginału. Doprowadziło to jednak do zatarciasilnika nowego motocykla.ZakupyRzeczą, o której należy pamiętać jeszcze przed przystąpieniem do wymiany, jest zakupodpowiedniego oleju. Jeśli mamy do czynienia z nowym motocyklem, to przy doborze oleju należystosować się do zaleceń producenta. Przy nowym motocyklu pamiętajmy też o koniecznościwymiany oleju w autoryzowanym serwisie obsługi. W przeciwnym razie możemy stracićgwarancję. Jeżeli zakupiliśmy motocykl używany, dobrze jest się dowiedzieć od poprzedniegowłaściciela, na jakim oleju jeździł. Jest to dość istotne, ponieważ przejście z oleju mineralnego,zwłaszcza starszej generacji, na olej syntetyczny może grozić uszkodzeniem silnika. Dzieje się takdlatego, gdyż stare oleje mineralne nie miały takich właściwości czyszczących jak współczesne -zwłaszcza syntetyczne. Mogą one rozpuszczać zalegające przez lata nieczystości i nagar wewnątrzsilnika, co może doprowadzić do jego uszkodzenia. Jeżeli nawet taki czarny scenariusz nie będziemiał miejsca, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że taki silnik zacznie się z tego powodu pocić ipojawią się wycieki. Profilaktycznie dobrze jest zmienić olej zaraz po zakupie używanegomotocykla. Powinniśmy też pamiętać o zakupie odpowiedniej ilości oleju. Radziłbym niesugerować się tym, co jest wybite na bloku silnika. Z reguły oznacza to ilość oleju, jaką mamy wsilniku, nie licząc objętości filtra oleju. Dzieje się tak dlatego, ponieważ nie zawsze przy wymianieoleju producent zalecał wymianę filtra. Dlatego jeżeli decydujemy się na wymianę oleju z filtrem,warto mieć jego zapas. Zwłaszcza w przypadku starszych motocykli sugerowałbym zmieniać filtrprzy każdej wymianie.WymianaNajpierw musimy ustalić, gdzie w naszym motocyklu znajduje się korek spustowy oraz filtr. Jeżelichodzi o Suzuki GS500 to korek spustowy znajduje się pod spodem silnika, a filtr z przodu blokusilnika. Olej najlepiej jest spuszczać z ciepłego silnika. Jeżeli zaczniemy zlewać go z zimnego,będzie to trwało znacznie dłużej. Dobrze jest więc przed odkręceniem korka spustowego uruchomićsilnik i pozwolić mu się zagrzać. Odkręcamy korek wlewu oleju, to pozwoli na szybciej spłynąć,podstawiamy pojemnik pod korek spustowy (pamiętaj żeby miał większą pojemność niż pojemnośćwaszej miski olejowej) teraz odkręcamy korek spustowy i czekamy jak cały olej spłynie.W międzyczasie proponuję sprawdzić uszczelkę przy śrubie spustowej. Po spłynięcu całego oleju dokręcamyśrubę.Teraz czas na filtr. W motocyklach najczęściej spotykamy dwa rodzaje filtrów - zewnętrzny(blaszany) i wewnętrzny (wkład). W GSce mamy do czynienia z tym drugim. Przystępujemy do ichdemontażu. Odkręcamy trzy nakrętki mocujące pokrywę filtra (trudno z pomylyć z innyminakrętkami) Po odkręceniu pokrywki zwykle daje się łatwo wyjąć. Na jego miejsce należy włożyćnowy wkład i przed przykręceniem pokrywy upewnić się czy sprężyna i o-ring zostały prawidłowoosadzone. Teraz możemy przykręcić pokrywę z powrotem.Po zalaniu zalecanej ilości oleju należy uruchomić motocykl i pozwolić mu, by chwilę popracował.Po wyłączeniu warto chwilę odczekać, sprawdzić ewentualne nieszczelności i ponownie sprawdzićstan oleju za pomocą bagnetu. Jeżeli stan jest zbyt mały, powinniśmy dolać oleju. Jednak nie róbmytego zbyt pochopnie! Zbyt wysoki poziom oleju może powodować rozszczelnienia silnika, aczasem nawet prowadzić do poważniejszych uszkodzeń.UWAGA!Pamiętajmy o oddaniu zużytego oleju. Możemy to zrobić na niektórych stacjach benzynowych lubw wybranych warsztatach wymiany oleju. Wylanie go do kanalizacji prowadzi do barbarzyńskiejdegradacji środowiska!Made by Szymon DziawerEdycja by Satrion [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • telefongry.keep.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed