wymiana linek i pancerzy(1), Rower-regulacja,naprawa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wymiana linek i pancerzy. (26.12.2006)Wraz z rozpocz�t� zim� powracamy do cyklu porad serwisowych prezentowanych przez Roberta Banacha. Na pocz�tek problem bie��cy, czyli wymiana linek i pancerzy:Sezon dawno ju� za nami. Przysz�y ch�odniejsze dni, cz�sto pada deszcz. Pogoda do jazdy jest kiepska. Niskie temperatury, brud powoduj�, �e pancerze i linki nie dzia�aj� poprawnie. Biegi przeskakuj�, przerzutka nie dzia�a - to znak, �e trzeba wymieni� pancerze i linki .Do wymiany b�d� nam potrzebne: kleszcze do ci�cia linek, je�eli takowych nie posiadamy mog� by� mocne obc�gi z jak najd�u�szymi ramionami, ta�ma izolacyjna, szpikulec.Linka i pancerz hamulcowy oraz przerzutkowy r�ni� si� od siebie. Linka hamulcowa jest grubsza od przerzutkowej. G��wka linki te� jest inna. Do klamek hamulcowych w rowerach szosowych ko�c�wka przypomina grzybek, w rowerach g�rskich/trekingowych ko�c�wka ma kszta�t walca. W szosie i mtb ko�c�wki linek przerzutki s� identyczne: jest to nieco inny ni� w przypadku hamulc�w walec.W pancerzu przerzutkowym stalowe uzbrojenie biegnie wzd�u� kierunku pracy linki w celu zapewnienie maksymalnej sztywno�ci i precyzji dzia�ania wsp�pracuj�cych manetek z przerzutkami. W pancerzu hamulcowym (wi�kszej �rednicy) uzbrojenie ma kszta�t spr�yny. Pancerz jest bardziej elastyczny, gi�tki. W obu przypadkach w �rodku znajduje si� rurka z tworzywa sztucznego, teflonu.Przyst�pujemy do monta�u pancerzy. Nale�y dobra� odpowiedni� d�ugo��. Pancerz musi przebiega� �agodnie po mo�liwie najmniejszym �uku.- pancerz zbyt d�ugi:- pancerz za kr�tki:- odpowiednia d�ugo��, linka porusza si� z minimalnym oporem:R�wnie� przy kierownicy staramy si� u�o�y� pancerz odpowiednio. Kiedy �uk przebiega �agodnie, poskr�cajmy kierownic� i sprawd�my czy ruch kierownicy nie ��amie� pancerza .Przycinamy pancerz, najlepiej u�y� w tym celu profesjonalne kleszcze. Pancerz przerzutkowy �apiemy kleszczami i zdecydowanym ruchem tniemy.Ci�cie powinno by� r�wne, co gwarantuje dobre osadzenie si� pancerza w ko�c�wkach i precyzyjne dzia�anie przerzutek. Teflonowa rureczka mo�e si� sp�aszczy�, co uniemo�liwi w�o�enie linki. Wewn�trzn� stron� kleszczy lekko rozgniatamy ko�c�wk� tak �eby rureczka wr�ci�a do swojego pierwotnego kszta�tu.Je�eli posiadamy obc�gi, przed ci�ciem nale�y pancerz przerzutkowy owin�� ta�m� izolacyjn�(hamulcowego nie owijamy),co spowoduje, �e zewn�trzny plastik nie p�knie (cz�sto to si� zdarza przy ci�ciu obc�gami).Otw�r w teflonowej rurce powi�kszamy ostrym narz�dziem np: szpikulcemCi�cie pancerza hamulcowego jest trudniejsze. Spiralna struktura uniemo�liwia nam idealnie r�wne przyci�cie. Ko�c�wka prawie zawsze wegnie si� do �rodka i trze o link�. Trzeba dokona� drugiego ci�cia samego ko�ca, tak �eby otw�r pozosta� odblokowany.Na ko�ce wszystkich pancerzy zak�adamy ko�c�wki odpowiednie do rodzaju pancerza.Przed w�o�eniem linki do pancerza smarujemy j�. Pancerze Shimano smarowane s� fabrycznie i nie jest konieczne smarowanie linek. Z uci�ciem nadmiaru linki nie powinno by� problemu. Koniec powinien wystawa� oko�o 3cm za mocowaniem nakr�tki. Koniec zarabiamy odpowiedni� ko�c�wk� tak, �eby nie powsta� �p�dzel�. Je�eli nie mamy oryginalnych cz�ci mo�emy u�y� starego nypla, lub kawa�ek rurki termokurczliwej, kt�ra po podgrzaniu zapalniczk� idealnie dopasuje si� do linki.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]