xxv-owe-final-centralny-pytania-ustne 2010, Olimpiada Wiedzy Ekologicznej, Testy 10-27 olimpiady, 25
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zestawy pytaƒ
ustnego ina∏u centralnego
XXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej
Bia∏owie˝a - 6.06.2010 r.
Zestaw 1
1. Określ co oznacza pojęcie: ekoton oraz omów na wybranym przykładzie
jego znaczenie w przyrodzie.
(3 pkt.)
2. Obecnie w mediach, często widzimy, że wprowadzenie jakichkolwiek
zmian w środowisku przyrodniczym prawie zawsze wywołuje protesty
lokalnych społeczności. Wskaż przyczyny takiego stanu i przykład skutecznego
im przeciwdziałania.
(5 pkt.)
3. Podaj metody ograniczenia zanieczyszczeń pyłowych w energetyce.
(3 pkt.)
4. Scharakteryzuj rolę opakowań w produkcji, przechowywaniu
i sprzedaży produktów spożywczych.
(5 pkt.)
5. Określ las, o którym mowa w tekście zabawnej piosenki Sławy Przybylskiej
„Słodkie iołki”: „Nie wzdychaj najdroższy, za dzionek lub trzy zakwitną turzyce,
łuskiewnik różowy i jaskier kosmaty i szczyr, lecz wierzaj mi: wonna marzanka
i bluszcz co się pnie, mizerwa kłosowa i leśny sałatnik, ni żankiel zwyczajny,
ni chmiel nie dają nam tyle co iołki…”.
(3 pkt.)
6. A. Jest rok 1600, a Ty jesteś turem (Bos primigenius) żyjącym
w Puszczy Jaktorowskiej, do którego ze swej dwururki mierzy właśnie łowczy.
Co byś mu powiedział?
(2 pkt.)
B. Określ o czym informuje i gdzie bywa stosowany prezentowany ekoznak.
(2 pkt.)
C. Do kogo należy ten głos?
(2 pkt.)
Zestawy pytaƒ
ustnego ina∏u centralnego
XXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej
Bia∏owie˝a - 6.06.2010 r.
Zestaw 2
1. Określ co oznacza pojęcie: użytek ekologiczny oraz omów na wybranym
przykładzie jego znaczenie w ochronie przyrody.
(3 pkt.)
2. Badania ornitologiczne prowadzone od wielu lat w Warszawie wykazały,
że w ostatnich 30 latach liczebność populacji wróbli zmalała o 40%.
Podaj przyczyny tak dużej redukcji liczebności tych ptaków.
(5 pkt.)
3. Omów skutki dla środowiska przyrodniczego odkrywkowego pozyskiwania
paliw i surowców.
(3 pkt.)
4. Ukąszenie samicy kleszcza może spowodować zakażenie człowieka kleszczowym
zapaleniem mózgu lub boreliozą. W jaki sposób można się skutecznie chronić
przed tymi zagrożeniami?
(5 pkt.)
5. Podaj i scharakteryzuj po 2 przykłady dobrych i złych rozwiązań w zakresie
ochrony środowiska w regionie Twego miejsca zamieszkania.
(3 pkt.)
6. A. Jesteś żabą trawną (Rana temporaria) siedzącą na poboczu trasy szybkiego
ruchu do Trójmiasta, a tu pędzi autem z prędkością 140 km/h minister
Cezary Grabarczyk spiesząc się na mecz piłki nożnej z premierem
Donaldem Tuskiem.
Co w tej sytuacji byś mu powiedziała?
(2 pkt.)
B. Określ o czym informuje i gdzie bywa stosowany prezentowany ekoznak.
(2 pkt.)
C. Do kogo należy ten głos?
(2 pkt.)
Zestawy pytaƒ
ustnego ina∏u centralnego
XXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej
Bia∏owie˝a - 6.06.2010 r.
Zestaw 3
1. Określ co oznacza pojęcie: ekoklimat oraz omów na wybranym przykładzie
jego znaczenie w przyrodzie.
(3 pkt.)
2. Podaj przykład organizmu słodkowodnego, który dostał się do rzek lub jezior
bez świadomego udziału człowieka, znalazł tam dobre warunki masowego rozwoju,
co zagraża dotychczasowemu funkcjonowaniu ekosystemu, a czasem i gospodarce
człowieka.
(5 pkt.)
3. Podaj źródła hałasu komunikacyjnego oraz metody jego ograniczenia.
(3 pkt.)
4. Przedstaw i krótko scharakteryzuj jak powinna wyglądać prawidłowa dieta osób
w starszym wieku (babcie, dziadkowie). Odpowiedź swą uzasadnij.
(5 pkt.)
5. Określ rolę kompleksów leśnych w skali globalnej i lokalnej.
(3 pkt.)
6. A. Jesteś pszczołą (Apis mellifera), która zbiera nektar, a właściciel sadu właśnie
sposobi się do oprysku pestycydami. Co w tej sytuacji byś mu powiedziała?
(2 pkt.)
B. Określ o czym informuje i gdzie bywa stosowany prezentowany ekoznak.
(2 pkt.)
C. Do kogo należy ten głos?
(2 pkt.)
Zestawy pytaƒ
ustnego ina∏u centralnego
XXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej
Bia∏owie˝a - 6.06.2010 r.
Zestaw 4
1. Określ co oznacza pojęcie: ekokonwersja oraz omów na wybranym przykładzie
jej znaczenie w ochronie środowiska.
(3 pkt.)
2. Przedstaw przykłady gatunków zwierząt dziko żyjących, których liczebność
znacznie wzrosła i określ przyczyny tego zjawiska.
(5 pkt.)
3. Oceń co jest najbardziej korzystne dla środowiska: spalarnia, kompostownia
czy składowisko odpadów?
(3 pkt.)
4. Przedstaw najczęściej spotykane chemiczne zanieczyszczenia żywności
i wskaż możliwości ograniczenia tych zagrożeń dla zdrowia człowieka.
(5 pkt.)
5. Czy Twoim zdaniem w XXI wieku w ochronie przyrody powinna dominować
jej konserwatorska forma?
(3 pkt.)
6. A. Jesteś samicą komara (Culem pipiens), żyjącą w olsach Białowieskiego Parku
Narodowego. Co powiedziałabyś turyście intensywnie spryskującego
swe najbliższe otoczenie środkiem przeciw komarom?
(2 pkt.)
B. Określ o czym informuje i gdzie bywa stosowany prezentowany ekoznak.
(2 pkt.)
C. Do kogo należy ten głos?
(2 pkt.)
Zestawy pytaƒ
ustnego ina∏u centralnego
XXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej
Bia∏owie˝a - 6.06.2010 r.
Zestaw 5
1. Określ co oznacza pojęcie: Ekoilm oraz podaj jego znaczenie w edukacji
prośrodowiskowej społeczeństwa.
(3 pkt.)
2. Przedstaw procesy zachodzące podczas mechaniczno-biologicznego
oczyszczania ścieków.
(5 pkt.)
3. W kwietniu br. Sejm RP przyjął ustawę antynikotynową.
Czy sądzisz, że jej wprowadzenie wpłynie na ograniczenie palenia
papierosów przez dzieci i młodzież? Odpowiedź swą uzasadnij.
(3 pkt.)
4. Określ co oznacza w odniesieniu do żywienia człowieka zasada
„bezpieczeństwo w różnorodności”.
(5 pkt.)
5. Czy Twoim zdaniem budowa sieci autostrad i tras szybkiego ruchu jest korzystna
dla środowiska przyrodniczego? Odpowiedź swą uzasadnij.
(3 pkt.)
6. A. Jesteś żubroniem, czyli mieszańcem międzygatunkowym krowy i żubra.
Co powiedziałbyś pomysłodawcy tego genetycznego
eksperymentu – Leopoldowi Walickiemu?
(2 pkt.)
B. Określ o czym informuje i gdzie bywa stosowany prezentowany ekoznak.
(2 pkt.)
C. Do kogo należy ten głos?
(2 pkt.)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]