wykaz odpustow, Religia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Odpusty zupełne, które można zyskiwać codziennie:
(Według Enchiridion Indulgentiarum. Normae et Concessiones,quarta editio, Libreria Editrice
Vaticana 1999.)
1. Za pobożne odmówienie cząstki Różańca Świętego, w sposób ciągły, z rozważaniem
tajemnic różańcowych, w kościele albo w kaplicy albo rodzinie albo we wspólnocie
zakonnej, we wspólnocie wiernych, zwłaszcza gdy wiele osób gromadzi się w jakimś
szlachetnym celu (n. 17, § 1, 1o).
2. Za czytanie Pisma Świętego z czcią należną Słowu Bożemu i na sposób lektury
duchowej przynajmniej przez pół godziny z tekstu zatwierdzonego przez władzę
kościelną (n. 30, § 1). Kto nie może czytać osobiście, wystarczy gdy słucha
czytającego nawet przez środki audiowizualne (n. 30, § 2).
3. Za nawiedzenie i adorowanie Najświętszego Sakramentu przez pół godziny (n. 7, § 1,
1o).
4. Za pobożne odprawienie Drogi Krzyżowej - przed stacjami prawnie erygowanymi -
połączone z rozważaniem Męki i Śmierci Chrystusa - i przechodzeniem od stacji do
stacji; w publicznym odprawianiu wystarczy przechodzenie prowadzącego (n. 13, 2o).
Prawnie przeszkodzeni mogą przez kwadrans czytać i rozważać Mękę Pańską (n. 13,
2o, 1).
5. Za pobożnie odmówienie Koronki do Miłosierdzia Bożego w kościele lub kaplicy
wobec Najświętszego Sakramentu publicznie wystawionego lub przechowywanego w
tabernakulum. Jeżeli wierny z powodu choroby lub innej słusznej racji nie może wyjść
z domu, ale odmówi Koronkę do Miłosierdzia Bożego z ufnością i z pragnieniem
miłosierdzia dla siebie oraz gotowością okazania go innym, pod zwykłymi warunkami
również zyskuje odpust zupełny (Dekret Penitencjarii Apostolskiej z dnia 12.01.2002
dotyczy całego terytorium Polski).
Niektóre przepisy dotyczące zyskiwania odpustów
(Enchiridion Indulgentiarum, editio quarta, 1999, nn. 1-26, pp. 21-28)
1. Odpust jest to darowanie przed Bogiem kary doczesnej za grzechy, zgładzone już co
do winy, którego dostępuje wierny odpowiednio usposobiony i pod pewnymi,
określonymi warunkami, za pośrednictwem Kościoła, który jako szafarz owoców
odkupienia rozdaje i prawomocnie przydziela ze skarbca zasług Chrystusa i świętych.
2. Odpust może uzyskać tylko ochrzczony, wolny od ekskomuniki, będący w stanie łaski
uświęcającej przynajmniej pod koniec wypełniania przepisanych czynności. Aby zaś
podmiot zdolny do uzyskania odpustów rzeczywiście je uzyskał, powinien mieć
przynajmniej ogólną intencję zyskania odpustu oraz wypełnić w określonym czasie i
we właściwy sposób nakazane czynności, zgodnie z brzmieniem udzielenia.
3. Do uzyskania odpustu zupełnego wymagane są: a) wykonanie czynu (dzieła)
obdarzonego odpustem, b) spełnienie trzech warunków: Spowiedź sakramentalna,
Komunia eucharystyczna, modlitwa w intencjach Ojca Świętego. Po jednej spowiedzi
sakramentalnej można uzyskać wiele odpustów zupełnych. Natomiast po jednej
Komunii eucharystycznej i po jednej modlitwie w intencjach Ojca Świętego zyskuje
się tylko jeden odpust zupełny. Te trzy warunki można spełnić wiele dni przed lub po
wypełnieniu czynu odpustowego. Wypada jednak, by Komunia eucharystyczna i
modlitwa w intencjach Ojca Świętego spełnione były w dniu odpustu. Modlitwą w
intencjach Ojca Świętego może być recytacja "Ojcze nasz" i "Zdrowaś".c)
wykluczenie przywiązania do wszelkiego grzechu nawet lekkiego.
4. Każdy wierny może zyskiwać odpusty czy to cząstkowe, czy zupełne albo dla siebie,
albo ofiarowywać za zmarłych na sposób wstawiennictwa.
5. Odpust jest częściowy albo zupełny, zależnie od tego, czy uwalnia od kary doczesnej
należnej za grzechy w części lub całości.
6. Odpust zupełny można uzyskać tylko jeden raz w ciągu dnia. Drugi raz można
uzyskać odpust zupełny tego samego dnia w godzinę śmierci.
7. Ilekroć do zyskania odpustu przepisane jest nawiedzenie kościoła lub kaplicy,
wówczas należy tam odmówić pobożnie modlitwę "Ojcze nasz" i Wierzę w Boga".
8. Osobom, które są prawnie przeszkodzone i dlatego nie są w stanie spełnić tego, co jest
nakazane do uzyskania odpustu, spowiednicy mogą dokonać zamiany zarówno
przepisanego czynu (dzieła) odpustowego jak i warunków zwykłych.
9. Oprócz najwyższej władzy kościelnej, tylko ci mogą udzielać odpustów, którym tę
władzę przyznaje prawo albo udziela jej Biskup Rzymski. Żadna władza, poza
Biskupem Rzymskim, nie może przekazywać innym władzy udzielania odpustów,
chyba że zostało to jej wyraźnie przyznane przez Stolicę Apostolską.
OGÓLNE I SZCZEGÓ OWE NADANIA ODPUSTÓW
Ł
Ogólne formu y udzielania odpustów
ł
ł ż ł śń ł łś ł
najnowszego wykazu odpustów zawartego w dokumencie
Enchiridion Indulgentiarum,
Normae et concessiones
, editio quarta, Typis Polyglottis Vaticanis 1999, s zamieszczone
ą
cztery takie formu y i wszystkie maj uzasadnienie w Pi mie wi tym, w Tradycji i
ł ą ś Śę
dokumentach Stolicy Apostolskiej. Jedna formu a obejmuje niekiedy wiele czynno ci tego
ł ś
samego rodzaju. Odpustem s jednak obdarzone tylko czynno ci g ówne, wykonywane w
ą ś ł
okre lony sposób i z odpowiednim usposobieniem. Wszystkie te nadania ogólne stanowi
ś
ą
odpust cz ciowy!
ęś
ę ęś
swoich obowi zków i znoszeniu przeciwno ci yciowych, wznosi swoj my l do Boga z
ł
"Udziela si odpustu cz ciowego wiernemu, który w wykonywaniu
ą śż ąś
pokorn ufno ci , do czaj c jakie pobo ne westchnienie cho by tylko wewn trznie".
ą śą łąą ś ż ć ę
W tej formule chrze cijanie s zach cani do pe nienia Chrystusowego przykazania, i zawsze
ś ą ę ł ż
nale y si modli i nie ustawa ( k 18, 1) w wykonywaniu swoich obowi zków w ten
żę ć ćŁ ą
sposób, aby zachowa jedno z Chrystusem i w niej wzrasta .
ć ść ć
ę ęś
wiary sam siebie ofiaruje lub przeznacza swoje dobra w duchu mi osierdzia na s u b braci
ł
"Udziela si odpustu cz ciowego wiernemu, który wiedziony duchem
ł łżę
żą
S owa te zawieraj zach t do na ladowania Jezusa Chrystusa i cz stszego spe niania
ł ą ęę ś ę ł
uczynków mi o ci czy mi osierdzia (J 13, 15; Dz 10, 38). Jednak e nie wszystkie uczynki
łś ł ż
mi osierdzia s obdarzone odpustem, lecz tylko te, których celem jest s u ba braciom yj cym
ł ą łż żą
w potrzebie, jak nakarmienie cia a lub pouczenie czy duchowe pocieszenie.
ł
ę ęś
powstrzymuje si dobrowolnie od czego godziwego i mi ego dla niego".
ł
"Udziela si odpustu cz ciowego wiernemu, który w duchu pokuty
ę ś ł
Trzecia formu a jest dla wiernych zach t do na ladowania Chrystusa ubogiego i cierpi cego.
ł ęą ś ą
Odpowiada ona warunkom naszych czasów, charakteryzuj cych si z agodzeniem dyscypliny
ą ęł
dotycz cej wstrzemi liwo ci od pokarmów mi snych i postu, i poszukiwaniem nowego
ą ęź ś ę
Ogólne formu y udzielania odpustów maj przypomina wiernemu, aby czynno ci, którymi
ł ą ć ś
wype nia on swoje ycie, by y chrze cija skie i zmierza y do wzrostu jego mi o ci. Wed ug
Pierwsza formu a:
Druga formu a:
yj cych w potrzebie".
Trzecia formu a:
sposobu pokuty.
ę ęś
okoliczno ciach ycia codziennego dobrowolnie wyznaje wiar wobec innych". Mo e to by :
ś ż ę ż ć
cz ste przyst powanie do sakramentów wi tych, uczestniczenie we wspólnotowych formach
ę ę śę
prze ywania wiary i aposto owania, g oszenie s owem i czynem chrze cija skiego or dzia
ż ł ł ł śń ę
ludziom stoj cym z dala od Ko cio a.
ą ś ł
Czwarta formu a umo liwia uzyskanie odpustu przez publiczne wiadectwo wiary, z o one w
ł ż ś łż
okre lonych warunkach ycia codziennego.
ś ż
Szczegó owe nadania odpustowe
ł
ł ż ć
szczegó owe u o one, dla wi kszej przejrzysto ci, w trzy grupy: 1. Odpusty zupe ne; 2.
ł łż ę ś ł
Odpusty cz ciowe, które w okre lonych okoliczno ciach mog sta si odpustami
ęś ś ś ąćę
zupe nymi; 3. Odpusty cz ciowe.
ł ęś
I. Odpusty zupe ne:
ł
ął śę ę
obrz du z udzia em kap ana lub diakona Naj wi tszemu Sercu Pana Jezusa albo wi tej
ę ł ł śę Śę
Rodzinie Jezusa, Maryi i Józefa, je eli pobo nie odmawiaj modlitw z tekstu
ż ż ą ę
zaaprobowanego, przed wizerunkiem Naj wi tszego Serca Pana Jezusa lub wi tej Rodziny.
śę Śę
- Jest to nowo ustanowiony odpust (w 1999 roku).
2.
Pobo ne przyj cie chocia by przez radio lub telewizj b ogos awie stwa papieskiego
ż ę ż ęł ł ń
udzielonego Miastu i wiatu, czyli
Ś
Urbi et Orbi
, byleby wierny pobo nie ledzi same
ż ś ł
obrz dy. Tak e przyj cie chocia by przez radio lub telewizj b ogos awie stwa papieskiego
ę ż ę ż ęł ł ń
udzielonego przez biskupa.
3.
Pobo ny udzia w nabo e stwie liturgicznym w dniu powszechnie przeznaczonym na
ż ł żń
modlitw w jakim dobrym celu religijnym (np.: w tygodniu modlitw o jedno chrze cijan,
ę ś ść ś
w tygodniu misyjnym, w dniu modlitw o powo ania kap a skie i zakonne, w dniu chorych)
ł łń
łą ł
4.
Nawiedzenie i Adoracja Naj wi tszego Sakramentu trwaj ce pó godziny.
śę ą ł
5.
Adoracja Naj wi tszego Sakramentu w Wielki Czwartek podczas wystawienia
śę
Naj wi tszego Sakramentu po Mszy Wieczerzy Pa skiej, po czona z pobo nym
śę ń łą ż
odmówieniem hymnu:
Przed tak wielkim Sakramentem
wraz z modlitw (hymn ten jes
ą
zawsze odmawiany lub piewany wspólnie przez wiernych w ko cio ach parafialnych,
ś ś ł
uczestnicz cych w liturgii Wielkiego Czwartku, a modlitw odmawia kap an).
ą ę ł
6.
Pobo ny udzia w uroczystej procesji eucharystycznej, szczególnie w uroczysto
ż ł ść
Naj wi tszego Cia a i Krwi Pa skiej (potocznie nazywanej uroczysto ci Bo ego Cia a), bez
śę ł ń śąż ł
wzgl du na to, czy odbywa si w ko ciele czy poza ko cio em.
ę ę ś ś ł
7.
Pobo ny udzia w liturgicznym obrz dzie zako czenia kongresu eucharystycznego. Nie jest
ż ł ę ń
powiedziane czy to ma by kongres diecezjalny, krajowy czy wiatowy, a wi c mo e by
ć ś ę ż ć
którykolwiek z nich.
8.
Przyj cie Pierwszej Komunii wi tej i udzia w tym obrz dzie.
ę śę ą łą
odmówieniem przed wizerunkiem Pana Jezusa Ukrzy owanego modlitwy:
ż
"Oto ja, o dobry i
najs odszy Jezu, upadam na kolana przed Twoim obliczem i z najwi ksz gorliwo ci ducha
ł ęą śą
Czwarta formu a:
ł
"Udziela si odpustu cz ciowego wiernemu, który w szczególnych
Po przedstawieniu czterech ogólnych formu udzielania odpustów, nale y wymieni nadania
1.
Odpust zyskuj cz onkowie rodziny, która pierwszy raz po wi ca si podczas specjalnego
jest po czony z odpustem zupe nym.
ę śę ł ę
9.
Przyj cie Komunii wi tej w jakikolwiek pi tek Wielkiego Postu po czone z
ęęł ś ł ż łś
oraz prawdziw skruch za moje grzechy i siln wole poprawy. Oto z sercem przepe nionym
ą ę ą ł
wielkim uczuciem i z bole ci ogl dam w duchu Twoje pi ran i my l si w nich zatapiam,
śąą ęć śąę
pami taj c o tym, dobry Jezu, co ju prorok Dawid w o y w Twoje usta: Przebodli r ce
ęą ż łżł Ť ę
moje i nogi, policzyli wszystkie ko ci moje (Ps 22, 17)".
ś ť
10.
Uczestniczenie w wiczeniach duchowych (np. rekolekcjach), trwaj cych przynajmniej
ć ą
ł
11.
Udzia w niektórych obrz dach dope nianych w tygodniu modlitw o jedno
ł ę ł ść
chrze cija stwa oraz w modlitewnym zako czeniu tego tygodnia.
śń ń
12.
Odpust na godzin mierci (szerzej w zagro eniu niebezpiecze stwem mierci) -
ęś ż ń ś
omówiony dok adnie na str. 16-18 niniejszego opracowania.
ł
13.
Pobo ne uczestniczenie w liturgii Wielkiego Pi tku po czone z adoracj Krzy a.
ż ą łą ą ż
14
. Pobo ne odprawienie Drogi Krzy owej. Nale y zaznaczy , e dla uzyskania tego odpustu
ż ż ż ćż
okre la si nast puj ce warunki:
ś ę ęą
a)
Nabo e stwo nale y odbywa przed stacjami Drogi Krzy owej prawnie erygowanymi
żń ż ć ż
(zgodnie z przepisami liturgicznymi Ko cio a).
ś ł
b)
Do erekcji Drogi krzy owej wymaga si 14 krzy y, przy których zwykle zamieszcza si z
ż ę ż ę
po ytkiem dla wiernych tyle wizerunków przedstawiaj cych stacje jerozolimskie.
ż ż ą
c)
Wed ug powszechnego zwyczaju Droga Krzy owa sk ada si z czternastu pobo nych
ł ż ł ę ż
wicze , do których dodaje si wezwania modlitewne. Jednak dla odprawienia Drogi
ć ń ę
krzy owej wymaga si tylko pobo nego rozwa ania M ki i mierci Pana Jezusa. Nie jest za
ż ę ż ż ęŚ ś
konieczne rozwa anie o poszczególnych tajemnicach tych stacji.
ż
d)
Wymaga si przechodzenia od jednej stacji do drugiej. Je eli praktyk odbywa si
ę ż ę ę
publicznie i wszyscy nie mog si przemieszcza od stacji do stacji bez niedogodno ci
ąę ć ś
wystarczy, gdy do poszczególnych stacji przechodzi prowadz cy, a inni uczestnicy pozostaj
ą ą
na swoich miejscach.
e)
Ci którzy maj przeszkod w odprawianiu Drogi Krzy owej, mog uzyska odpust
ą ę ż ą ć
zupe ny, je li przez kwadrans b d czyta rozwa anie o M ce Pa skiej Jezusa Chrystusa.
ł ś ęą ć ż ę ń
f)
Inne praktyki polegaj ce na rozwa aniu M ki i mierci Pana Jezusa roz o onej w
ą ż ęŚ łż
czternastu stacjach, zatwierdzone przez kompetentn w adz ko cieln , mog by
ął ęś ą ąć
przyrównane do Drogi Krzy owej, tak e co do zyskania odpustów.
ż ż
g)
W Ko ciele wschodnim, tam gdzie praktyka Drogi Krzy owej nie jest znana, patriarchowie
ś ż
mog okre li inne pobo ne wiczenie na pami tk M ki i mierci Pana Jezusa, w celu
ą ść żć ąęęŚ
uzyskania odpustu.
15.
Korzystanie po wieconych przez papie a lub biskupów dewocjonaliów po czone z
ś ż łą
odmówieniem wyznania wiary wed ug jakiejkolwiek formu y zatwierdzonej przez Ko ció
ł ł ś ł
(np. pacierzowe
Wierz w Boga
ę
), w dniu uroczysto ci wi tych Aposto ów Piotra i Paw a (29
śŚę ł ł
czerwca).
16.
Udzia wiernego w wi tych misjach i wys uchanie kilku nauk, je li jest po czone z
ł śę ł ś łą
uczestnictwem w uroczystym zako czeniu tych e misji.
ń ż
17.
Pobo ne odmawianie ró a ca w ko ciele lub kaplicy czy w rodzinie albo we wspólnocie
ż żń ś
zakonnej, w stowarzyszeniu wiernych, zw aszcza, gdy wielu modli si w jakim szlachetnym
ł ę ś
celu. Pod poj ciem modlitwy ró a cowej rozumie si pi tna cie dziesi tków pozdrowie
ę żń ęęś ą ń
anielskich:
Zdrowa Maryjo,
ż
dziesi tku nale y rozwa a tajemnice naszego odkupienia. Ró a cem nazywa si tak e
ś
mi dzy które w cza si jedno
ę łą ę
Ojcze nasz.
Przy ka dym
ą ż żć żń ęż
trzeci cz ca ego ró a ca. Dla uzyskania odpustu zupe nego nale y spe ni nast puj ce
ąęśćł żń ł ż łć ęą
warunki:
a)
Wystarczy odmówi ustnie jedn z trzech cz ci ró a ca, ale t cz nale y odmówi
ć ą ęś żń ęęść ż ć
ca , nie mo na jej przerwa .
łą ż ć
b)
Z modlitw ustn nale y po czy rozwa anie tajemnic ró a cowych.
ą ą ż łąć ż żń
prosz Ci i b agam, aby wszczepi w moje serce naj ywsze uczucia wiary, nadziei i mi o ci
trzy pe ne dni.
żń ż ć ł
zatwierdzonego zwyczaju miejscowego. Przy prywatnym odmawianiu wystarczy, je li wierny
ś
czy z modlitw ustn rozwa anie tajemnic ró a cowych. Kto nie spe nia którego z
łą ą ą ż żń ł ś
przedstawionych warunków, uzyskuje odpust cz ciowy. Odpust mo na zyska tak e za
ęś ż ć ż
pobo ny udzia w modlitwie ró a cowej prowadzonej przez papie a i transmitowanej przy
ż ł żń ż
pomocy radia czy telewizji.
18.
Pobo ne odmawianie hymnu z liturgii obrz dku bizantyjskiego
ż ą
Akathistos
lub modlitwy
Paraclisis
w ko ciele lub kaplicy, w rodzinie lub we wspólnocie zakonnej, w stowarzyszeniu
ś
ś ę ś ś
Akathistos
to odpust zupe ny mo na zyska za pobo ne odmówienie cz ci tego hymnu, ale
ł ż ć ż ęś
ju bez przerywania, jak to si czyni zgodnie z prawowitym zwyczajem.
ż ę
19.
Pobo ny udzia w publicznym piewie lub recytacji, w dniu pierwszym stycznia ka dego
ż ł ś ż
roku, hymnu:
"O Stworzycielu Duchu, przyjd , nawied dusz wiernych Tobie kr g niebiesk
ź ź ą ą
ask zes a racz, sercom, co dzie em s Twych r k. * Pocieszycielem jeste zwan i
ł ę łć ł ą ą ś
Najwy szego Boga dar, Ty namaszczeniem naszych dusz, zdrój ywy, mi o , ognia ar.* Ty
ż ś ż łść ż
darzysz ask siedemkro , bo moc z prawicy Boga masz, przez Ojca obiecany nam, mow
ł ą ć ą
wzbogacasz j zyk nasz.* wiat em rozja nij nasz my l, w serca nam mi o wi t wlej i
ę Ś ł ś ąś łśćśęą
w t s abo naszych cia pokrzep sta o ci mocy Twej.* Nieprzyjaciela odp d w dal i
ąłął ść ł łśą ęź
Twym pokojem obdarz wraz, Niech w drodze za przewodem Twym miniemy z o, co kusi nas.*
ł
Daj nam przez Ciebie Ojca zna , daj, by i Syn poznany by i Ciebie, jedno tchnienie Dwóch,
ć ł
niech wyznajemy z wszystkich si . Amen".
ł
20.
Udzia w publicznym piewie lub recytacji hymnu:
ł ś
O Stworzycielu Duchu, przyjd
ź
w
uroczysto Zes ania Ducha wi tego.
ść ł Śę
21.
Udzia w publicznym piewie lub recytacji hymnu
ż ł
(
Te Deum
laudamus
) w dniu 31 grudnia, w celu podzi kowania Bogu za dobrodziejstwa otrzymane w
ę
ł
22.
Celebrowanie Mszy wi tej prymicyjnej z udzia em ludu o ustalonej godzinie, i
śę ł
uczestnictwo w tej Mszy w.
ś
23.
Celebrowanie Mszy wi tej jubileuszowej z okazji 25, 50 i 60 - lecia wi ce kap a skich,
śę śęń łń
po czone z odnowieniem wobec Boga postanowienia o wiernym wype nianiu obowi zków
łą ł ą
swego powo ania.
ł
Celebrowanie Mszy wi tej jubileuszowej z okazji 25, 40 i 50 - lecia wi ce biskupich
śę śęń
po czone z odnowieniem wobec Boga postanowienia o wiernym wype nianiu obowi zków
łą ł ą
swojego stanu.
24.
Pobo ne uczestniczenie wiernego we Mszy wi tej jubileuszowej z okazji wi ce
ż śę śęń
kap a skich (25, 50, 60 - lecie) lub biskupich (25, 40, 50 - lecie).
łń
25.
Odnowienie przyrzecze chrzcielnych w czasie liturgii Wigilii Paschalnej, czyli w Wielk
ń ą
Sobot wieczorem. Formu a przyrzecze musi by zatwierdzona przez Ko ció .
ę ł ń ć ś ł
26.
Odnowienie przyrzecze chrzcielnych w rocznic swojego chrztu. Formu a przyrzecze
ń ę ł ń
musi by zatwierdzona przez Ko ció .
ć ś ł
27.
Pobo ne nawiedzenie cmentarza w dniach 1-8 listopada po czone z modlitw za
ż łą ą
zmar ych. Uwaga! Ten odpust mo na uzyska jedynie dla zmar ych cierpi cych w czy cu -
ł ż ć ł ą ść
nie mo na go ofiarowa za siebie.
ż ć
28.
Odpust zupe ny dla wiernych zmar ych udzielany jest za pobo ne nawiedzenie ko cio a
ł ł ż ś ł
lub kaplicy w dniu Wspomnienia Wszystkich Wiernych Zmar ych (2 listopada). Dla zyskania
ł
ż ę ć
osob towarzysz c , albo ledzi modlitw my l , gdy kto odmawia, tak e w radio lub w
ż ć
Ojcze nasz
i
Wierz w Boga
ę
- mo na si modli na przemian z
ą ąą ś ć ęśą ś ż
telewizji, je eli kto sam nie mo e czyta .
ż ś ż ć
29.
Czytanie Pisma wi tego, przez przynajmniej pó godziny, z czci nale n S owu
Śę ł ą żął
Bo emu i traktowanie tego czytania jako lektury duchowej. Tekst Pisma wi tego musi by
ż Śę ć
Przy publicznym odmawianiu ró a ca nale y zapowiada poszczególne tajemnice wed ug
chrze cijan i ogólnie, gdy wielu modli si o jaki szlachetny cel. Je li chodzi o hymn
ł ś
Ciebie, Bo e wys awiamy
ca ym roku.
tego odpustu nale y odmówi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]