wydawnictwo juka arkusz obserwacji dziecka 3-4., martiska89
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Arkusz obserwacji cech rozwojowych dziecka 3-, 4-letniegoImię i nazwisko dziecka...............................................................................................................................................................................................................................Daty kolejnych obserwacji:obserwacja I (wrzesień) .............................................................................................................................................................................obserwacja II (styczeń/luty) .......................................................................................................................................................................obserwacja III (maj/czerwiec) ....................................................................................................................................................................Prowadzący obserwację: ............................................................................................................................................................................................................................Rodzaj prowadzonej obserwacji: jednostkowa, bezpośrednia, bierna, całościowa, ciągła.Obserwacja IObserwowana cechawysokipozomrozwojucechyprzeciętnypoziomrozwojucechyniskipoziomrozwojucechybrak danejcechywysokipozomrozwojucechyObserwacja IIprzeciętnypoziomrozwojucechyniskipoziomrozwojucechybrak danejcechywysokipozomrozwojucechyObserwacja IIIprzeciętnypoziomrozwojucechyniskipoziomrozwojucechybrak danejcechyRozwój fizycznyDziecko:wykonuje samodzielnie czynności związanez samoobsługąw czasie wolnym wybiera zabawy ruchowechętnie bierze udział w zabawach i ćwiczeniachruchowychrytmicznie porusza się przy muzycew czasie wolnym chętnie rysuje*wykonuje prace plastyczne zgodnie z zadanątematyką*rysuje, posługując się jedną ręką*prawidłowo trzyma narzędzie do rysowania,malowania*wycina proste kształty*Rozwój umysłowyDziecko:chętnie ogląda książeczkiuważnie słucha bajek i opowiadań1wypowiada się na temat wysłuchanychutworówkomunikuje się z innymi w sprawie swoichpotrzebodpowiada na pytaniazadaje pytaniasamodzielnie nazywa: przedmioty, cechy,czynności, kolory*powtarza z pamięci krótki tekstdostrzega różnice i podobieństwadobiera w pary dwa takie same przedmioty,obrazkiskłada bez wzoru obrazki złożone z kilkuelementówłączy kropki liniąpogrubia i odwzorowuje proste kształty*układa dowolne formy według wzoruukłada proste ciągi rytmiczne*dopasowuje obrazki według kolejnościwystępowania po sobie (co było najpierw a copotem)układa proste historyjki obrazkowe*porządkuje przedmioty, obrazki według jednejwybranej cechywyodrębnia i liczy przedmiotywskazuje i nazywa części ciaławymienia kierunki od osi własnego ciała (góra,dół, przód, tył, bok)stosuje określenia przyimkowe (na, pod, za,obok, przed)podaje swoje imię i nazwiskowymienia nazwę swojej miejscowości*2wie, jakiej jest narodowości*chętnie śpiewaRozwój społeczny i emocjonalnychętnie bawi się w grupiewspółdziała z dziećmi w zabawienawiązuje przyjazne kontakty z dziećmirozumie i wykonuje polecenia nauczycielaprzestrzega ustalonych normwykazuje się samodzielnością w codziennychczynnościachsprząta zabawkidba o swoje rzeczy i porządek wokół siebieszanuje cudzą własnośćkończy rozpoczętą pracę*stosuje zwroty grzecznościowe: proszę,przepraszam, dziękujęradzi sobie w sytuacjach konfliktowych**nie dotyczy dziecka trzyletniegoUwagi dodatkowe:••••Wynik każdej z obserwacji zaznaczamy innym kolorem, np. I pomiar – czerwonym, II pomiar – zielonym, III pomiar – niebieskim.Po przeprowadzeniu pierwszego pomiaru obserwacji nauczyciel układa plan pracy indywidualnej z danym dzieckiem.Drugi pomiar służy sprawdzeniu skuteczności pracy nauczyciela z dzieckiem.Trzeci pomiar służy określeniu stanu rozwoju i jego dynamiki.Stan rozwoju określamy przez zliczenie pionowo wyników z poszczególnych poziomów. Większość wyników z danej częstości występowania określo-nej cechy sugeruje poziom rozwoju dziecka. Jeżeli dana cecha występuje bardzo często – mówimy o wysokim poziomie rozwoju, jeżeli występuje często– o przeciętnym poziomie rozwoju, jeśli rzadko – o niskim poziomie rozwoju, a jeśli dana cecha nie występuje nigdy – mówimy o bardzo niskim poziomierozwoju.3Stwierdzenie niskiego i bardzo niskiego poziomu rozwoju u dziecka wymaga specjalistycznej konsultacji i intensywnego wspomagania rozwoju.Dynamikę rozwoju określamy przez porównanie w poziomie wyników z kolejnych pomiarów. Dostrzegamy w ten sposób:– postęp w rozwoju danej cechy, jeżeli wzrasta częstość jej występowania,– stagnację rozwoju danej cechy, jeżeli częstość jej występowania nie zmienia się,– regresu w rozwoju danej cechy, jeżeli częstość jej występowania zmienia się z wyższej na niższą.Stwierdzenie u dziecka regresu w rozwoju kwalifikuje go do konsultacji ze specjalistą.4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]