wyniki realizacji planu eEurope, informatyka w administracji

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PL
PL
PL
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
Bruksela, dnia 4.8.2009
KOM(2009) 390 wersja ostateczna
KOMUNIKAT KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY,
EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU
REGIONÓW
Sprawozdanie w sprawie konkurencyjności Europy w dziedzinie technologii cyfrowych
Najważniejsze osiągnięcia strategii i2010 w latach 2005-2009
{SEC(2009) 1060}
{SEC(2009) 1103}
{SEC(2009) 1104}
PL
PL
KOMUNIKAT KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY,
EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU
REGIONÓW
Sprawozdanie w sprawie konkurencyjności Europy w dziedzinie technologii cyfrowych
Najważniejsze osiągnięcia strategii i2010 w latach 2005-2009
SPIS TREŚCI
1.
Wprowadzenie..............................................................................................................
2.
Najważniejsze osiągnięcia strategii i2010 ..................................................................
2.1.
Wzmocnienie jednolitego rynku dla europejskich przedsiębiorstw i użytkowników.
2.2.
Stymulowanie badań oraz innowacji w dziedzinie TIK w Europie .............................
2.3.
Umożliwienie wszystkich obywatelom czerpania korzyści z TIK ..............................
3.
Wpływ strategii i2010 na państwa członkowskie ........................................................
4.
Spojrzenie na przyszłe wyzwania w zakresie polityki ..............................................
5.
Wnioski .....................................................................................................................
PL
2
PL
1.
W
PROWADZENIE
Europa utrzymuje silną pozycję na poziomie światowym w dziedzinie zaawansowanych
technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Sieć internetowa (World Wide Web),
standard telefonii komórkowej GSM, standard MPEG dla zasobów cyfrowych oraz
technologia ADSL zostały wynalezione w Europie. Utrzymanie tej wiodącej roli i
przekształcenie jej w przewagę konkurencyjną stanowi istotny cel polityki. Dlatego też w
2005 r. Komisja przedstawiła strategię i2010 w celu wzmocnienia wiodącej roli Europy w
dziedzinie TIK oraz odblokowania korzyści płynących ze społeczeństwa informacyjnego dla
wzrostu i zatrudnienia w Europie
1
. Strategia ta określiła konkretne środki polityczne:

Wzmocnienie jednolitego rynku dla przedsiębiorstw i użytkowników
dzięki eliminacji
przeszkód regulacyjnych i zwiększeniu spójności regulacji w sektorze
telekomunikacyjnym i w zakresie audiowizualnych usług medialnych (w szczególności
telewizji i wideo na żądanie).

Stymulowanie badań oraz innowacji w dziedzinie TIK
w Europie poprzez łączenie
publicznych i prywatnych funduszy na badania oraz skupienie się na obszarach, w których
Europa jest światowym liderem lub może nim zostać, takich jak technologia komórkowa
LTE (ewolucji długoterminowej), która zrewolucjonizuje bezprzewodowe łącza
szerokopasmowe lub technologia ESC (elektroniczna kontrola stabilności), która pomaga
zapobiegać wypadkom samochodowym w razie gwałtownych manewrów lub na śliskich
drogach.

Umożliwienie wszystkim obywatelom czerpania korzyści
płynących z wiodącej roli
Europy w dziedzinie TIK, w szczególności poprzez dostępne dla wszystkich obywateli
wysokiej jakości usługi publiczne; bardziej bezpieczny, inteligentny, czysty i
energooszczędny transport, a także udostępnienie dziedzictwa kulturowego UE dzięki
utworzeniu europejskiej biblioteki cyfrowej.
Na przestrzeni ostatnich czterech lat obszary polityki w zakresie TIK uzyskały potwierdzenie
swojej roli jako głównej gospodarczej i społecznej siły napędowej modernizacji Europy i
spowodowały, że Europa stała się bardziej odporna w okresie kryzysu. Obecnie stanowią one
mocny punkt wśród podstawowych obszarów polityki europejskiej w obszarach wzrostu i
zatrudnienia. Wszystkie państwa członkowskie UE posiadają politykę w dziedzinie TIK i
uważają ją za kluczowy czynnik przyczyniający się do wzrostu i zatrudnienia w ramach
odnowionej agendy lizbońskiej. Strategia i2010 wywarła również wpływ na inne obszary
polityki, takie jak jednolity rynek i program na rzecz praw konsumenckich. Polityka TIK jest
obecnie wdrażana za pomocą różnorodnych instrumentów, takich jak fundusze strukturalne
bądź fundusze rozwoju obszarów wiejskich.
TIK, a w szczególności internet szerokopasmowy, stanowią nieodzowny element
Europejskiego planu naprawy gospodarczej
2
. Na TIK przypada połowa wzrostu wydajności w
UE, a dostępny szybki szerokopasmowy internet ma podstawowe znaczenie dla tworzenia
1
i2010 – Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia (COM
(2005) 229).
2
Zob. Europejski plan naprawy gospodarczej - COM(2008) 800 oraz Inwestowanie w przyszłość Europy
- COM(2009) 36.
PL
3
PL
 nowych miejsc pracy, nowych umiejętności, nowych rynków i obniżania kosztów. Jest on
niezbędny dla przedsiębiorstw, usług publicznych oraz funkcjonowania nowoczesnej
gospodarki. Fakt ten znalazł uznanie we wnioskach Komisji dotyczących przyspieszenia
naprawy gospodarczej dzięki inteligentnym inwestycjom w sieci szerokopasmowe
zatwierdzonych przez Radę Unii Europejskiej i którym przyznano środki w wysokości do
1,02 miliarda EUR.
2.
N
AJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA STRATEGII I
2010
Strategię i2010 zaplanowano jako strukturę strategiczną dla działań w zakresie polityki
europejskiego społeczeństwa informacyjnego i mediów. Określiła ona ogólny kierunek
polityki mającej na celu promowanie otwartej i konkurencyjnej gospodarki cyfrowej w całej
Europie i po raz pierwszy podkreśliła znaczenie TIK dla poprawy jakości życia. Jej
ostatecznym celem jest wprowadzenie jednolitego rynku produktów i usług TIK z korzyścią
dla europejskich konsumentów, przedsiębiorstw i administracji.
Inicjatywa polityczna na rzecz konkurencji i konsumentów prowadzona w ramach strategii
i2001 przyniosła liczne konkretne rezultaty:

Rośnie liczba Europejczyków korzystających z internetu. Liczba regularnych
użytkowników wzrosła z poziomu 43 % w 2005 r. do poziomu 56 % w 2008 r.; większość
Europejczyków korzysta z szybkiego dostępu do internetu prawie codziennie. Regularne
korzystanie z internetu dotyczy coraz szerszych kręgów społeczeństwa, a liczby
użytkowników w grupach w niekorzystnej sytuacji (osoby nieaktywne, osoby ze słabszym
wykształceniem oraz osoby w wieku 55-64 lata) rosną najszybciej.

Europa stała się światowym liderem w dziedzinie internetu szerokopasmowego. Z liczbą
114 milionów abonentów jest największym rynkiem na świecie, a wskaźniki penetracji
rosną szybko. Połowa gospodarstw domowych i ponad 80 % przedsiębiorstw w Europie
posiada stałe łącze szerokopasmowe, a trzy czwarte z nich ma łącza o średniej prędkości
transmisji danych przekraczającej 2 Mb/s. W 25 państwach członkowskich UE 93 %
społeczeństwa ma dostęp do internetu szerokopasmowego, w tym aspekcie nastąpił wzrost
w porównaniu z 87 % w 2005 r.

Wysokie wskaźniki dostępu do łączy szerokopasmowych przekładają się na większe
wykorzystanie zaawansowanych usług. Europejczycy gwałtownie zmieniają swoje
przyzwyczajenia przyjmując nowe sposoby komunikacji. 80 % regularnych użytkowników
internetu angażuje się w coraz bardziej interaktywne działania, np. w komunikację,
korzystanie z internetowych usług finansowych, dzielenie się nowymi zasobami i ich
tworzenie oraz uczestnictwo w innowacyjnych procesach.

Penetracja rynku telefonów komórkowych przekroczyła 100 % - odnotowując wzrost z
poziomu 84 % populacji UE w 2004 r. do 119 % w 2009 r. W ten sposób Europa stała się
światowym liderem pod względem rozpowszechnienia telefonów komórkowych, ponieważ
wskaźniki w Stanach Zjednoczonych i Japonii kształtują się na poziomie około 80 %.
Konsumenci poświęcają coraz więcej czasu na rozmowy telefoniczne i wysyłanie
wiadomości tekstowych, a ceny tych usług są co najmniej o 34,5 % niższe niż w 2004 r., z
uwzględnieniem 70 % obniżki w opłatach za roaming począwszy od 2005 r.
PL
4
PL
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • telefongry.keep.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed